De juffen van de Klimop 1: Ik vink jou leuk – Eveline Heijnen

ISBN: 9789047208822

Ik vink jou leuk is het eerste deel van de feelgood-serie De juffen van de Klimop. Waarin Julia op zoek is naar haar ideale man. Julia is nogal veeleisend wat mannen betreft. Gedurende twee jaar daten wordt de lijst, waaraan haar toekomstige man moet voldoen, alleen maar langer. Hij mag geen tatoeages hebben, moet verzorgde nagels hebben, eet weinig tot geen vlees en… ga zo maar door. Maar dan ontmoet ze Roan, die vrijwel direct voor vlinders in haar buik zorgt. Maar hoe beter ze hem leert kennen, hoe minder vinkjes hij scoort op haar lijst.

In Ik vink jou leuk worden lezers getrakteerd op een vlot lezend en luchtig verhaal. Het begint al meteen met een dosis humor wanneer Julia een date heeft in het restaurant waar ze altijd afspreekt. De ingenieuze plotten die Julia met de serveerster smeedt laten je hardop lachen. Regelmatig heb ik gedacht: ‘You go girl!’ als ze zeer zelfverzekerd en vastberaden uit de hoek kwam. Ook de gedachtestroom van Julia waar de lezer in meegetrokken wordt, tovert een glimlach op je gezicht. Je voelt duidelijk het ongemak en de nervositeit waardoor je met haar meeleeft.

Echter, de toon waarop Julia – vooral in het begin van het verhaal – over mannen praat is wel een beetje puberaal. Daarnaast lijkt Julia’s strenge selectie op basis van uiterlijk bijna op ‘vleeskeuring’. Hoewel deze punten aanvankelijk vermakelijk zijn, begint het na verloop van tijd wat eentonig worden. Julia komt over als arrogant en veeleisend, wat haar karakter minder aantrekkelijk maakt voor de lezers. Ook het niet-reële beeld dat ze van de wereld heeft, is eerder irritant dan vermakelijk.

Toch is de waardering voor lesgeven en het onderwijs een verfrissende toevoeging aan het verhaal. Julia’s vriendschap met haar vriendinnen, tevens collega’s, wordt op een geanimeerde wijze beschreven, met alle eerlijkheid en met scherpe dialogen die voor humoristische momenten zorgen. Deze dynamiek tussen de vriendinnen voegt levendigheid toe aan het verhaal.

Wanneer Julia een ontmoeting heeft met een intrigerende man, die niet aan Julia’s strikte criteria voldoet, leidt dit tot humoristische momenten en bedenkt ze excuses en redenen om haar keuzes te rechtvaardigen richting haar vriendinnen.

De schrijfster slaagt erin om de omgeving gedetailleerd te beschrijven, zoals het appartement van Roan, wat de lezer een levendig beeld geeft. Echter, deze gedetailleerde beschrijvingen dragen soms bij aan een ietwat studentikoze sfeer die – naar mijn mening – niet helemaal aansluit bij het lezerspubliek van het boek. Hierdoor denk je al snel: wordt eens volwassen! Hoewel het hoofdpersonage dit eerst ook min of meer zo ziet, draait ze later bij.

Door een onthulling over Julia’s thuissituatie aan het einde van het boek krijgen de voorgaande pagina’s ineens wat meer diepgang. Helaas wordt de plank enigszins misgeslagen door het niet eerder aanstippen van deze situatie. Er zijn zelfs geen aanwijzingen die hier enigszins op kunnen duiden. Het zou beter zijn geweest om al eerder in het verhaal wat opmerkingen in die richting te maken.

Voor een novelle biedt Ik vink jou leuk een goede hoeveelheid gebeurtenissen en drama. En hoewel het verhaal zich voornamelijk richt op de zoektocht naar liefde, mist het vooral diepgang in sommige aspecten van het verhaal. Ik geef het boek 3 sterren.

Uitgever: Loft Books
ISBN: 9789047208822
Uitvoering: ebook