‘De burn-out’- Sophie Kinsella

ISBN: 9789044367751

Sophie Kinsella heeft al veel boeken op haar naam staan. Miljoenen lezers in meer dan zestig landen genieten van de romans van deze in Londen woonachtige auteur. De meest bekende boeken zijn die van de Shopaholic serie waarvan het eerste deel verfilmd is. En aangezien ik deze serie met veel plezier heb gelezen, was ik nieuwsgierig naar haar nieuwste roman met een serieus onderwerp als titel De burn-out.

De burn-out is haar jongste in het Nederlands vertaalde, roman waarin we kennis maken met Sasha Worth. Ze werkt voor een hippe reis-app als hoofd Speciale Aanbiedingen waar ze bedolven wordt onder het werk. De werkdruk wordt steeds hoger en ze loopt letterlijk en figuurlijk tegen een muur aan. In de hoop de rust en zichzelf te vinden, gaat ze naar een kustplaats in Devon waar ze in haar jeugd altijd kwam om boerenkoolsmoothies te drinken en in alle rust en stilte yoga op het strand te doen. Alleen wordt het vinden van innerlijk geluk moeilijk als het hotel niet meer de grandeur heeft die het ooit had en ze, ondanks het laagseizoen, het strand niet voor zichzelf alleen heeft. Ze moet het strand, haar favoriete rots en het hotel delen met een draak van een vent: Finn Birchall. Op het strand verschijnen geheimzinnige berichten aan ‘het stel op het strand’ waardoor Sasha en Finn met elkaar in gesprek moeten. Ze komen er op dat moment achter dat ze veel met elkaar gemeen hebben.

Het hebben van een burn-out is een heftige gebeurtenis en aan het begin van het verhaal wordt goed weergegeven wat dat met je doet en welke gevoelens daarbij komen kijken. Uiteraard wel doorweven met de typische Kinsella humor. De badplaats komt voor je ogen tot leven. Alhoewel, veel leven is er niet in het dorp in Devon in het laagseizoen. Het hotel is vervallen en dat is aan alles te merken. Het is zo excentriek dat je er een beetje een Fawlty Towers gevoel bij krijgt. Maar het levert wel een rij aan heerlijke gebeurtenissen en leuke bijpersonages op.

In het midden zakt het verhaal iets in en wordt het soms langdradig. Dat komt misschien ook door een of meerdere verhaallijnen die weinig extra’s toevoegen aan het verhaal. Daarentegen is de verhaallijn met Terry wel mooi en ontroerend. Hij slingert diverse surfadviezen de wereld in die ware levenswijsheden zijn.

Het humoristische element is minder aanwezig dan ik gewend ben van de Shopaholic boeken. Maar dat is ook een voordeel, want hoe hilarisch ik Rebecca Bloomwood ook vind; ze kon ook bloedirritant zijn en belachelijke keuzes maken. De hoofdpersonages worden goed beschreven in De burn-out en verder uitgediept. Ze maken een groei door met serieuze, maar uiteraard ook veel grappige momenten.

De vlotte, humoristische schrijfstijl en kleurrijke karakters zorgen dat het verhaal met een serieuze ondertoon een heerlijk boek is waarmee je een paar uur aan de verlaten Engelse kust kunt doorbrengen met leuke personages. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.

Uitgever: The house of Books
ISBN: 9789044367751
Aantal pagina’s: 380 pagina’s