‘De bijzondere avonturen van Arda Giz’ – Ünver Alibey

ISBN: 9789464661651

De vijftienjarige Arda Giz is een bijzondere jongen die het momenteel niet gemakkelijk heeft. Twee van zijn beste vrienden zijn net naar het buitenland verhuisd, en hij verloor ook nog eens een bijzonder talent. Tijdens een wandeling helpt hij een jong meisje met roze kledij dat wordt lastiggevallen door een straatbende. Het Meisje in het Roze verdwijnt, en Arda gaat naar haar op zoek. Dit brengt hem op het spoor van een enorme samenzwering, waarbij al het leven op aarde in gevaar is.

Met De bijzondere avonturen van Arda Giz heeft Ünver Alibey een zeer speciale young adult sciencefiction neergezet. De titel dekt de lading daarbij perfect. Alles aan het boek is namelijk bijzonder. Het begint al met de cover, waar je een koelkast met vijf octopusarmen in de ruimte ziet rondzweven. Het klinkt even krankzinnig als het eruit ziet. Tegelijk maakt het de lezer nieuwsgierig, en na het lezen van de flaptekst krijg je wel zin om het verhaal effectief te lezen. En zelf te ontdekken hoe bijzonder het boek is.

Het boek is vertaald uit het Turks, waardoor de meeste personages voor ons bijzondere namen hebben. Het is dus even wennen aan deze ongebruikelijke namen. Temeer omdat er nogal veel personages voorbijkomen en je in het begin geen idee hebt wie er belangrijk zal zijn. Verder kun je de Turkse invloed ook ervaren aan de locaties in het verhaal. Het is eens iets anders, en dat is op zich wel fijn.

Iets minder leuk is de verwarrende en onduidelijke verhaallijn waarmee je wordt geconfronteerd. Je hebt er enige tijd het raden naar waarover het allemaal gaat. Er passeren meerdere onderwerpen en personages, en daarin is het even zoeken welke richting de verhaallijn uiteindelijk zal uitgaan. Het boek bestaat uit twee delen, en pas op het einde van deel één heb je het gevoel dat je er iets van begrijpt. Wel is de plot origineel en speciaal. En boordevol fantasie. Het woord ‘bijzonder’ geldt echt voor alles. Tijdens het lezen wordt ook duidelijk wat de coverfoto te maken heeft met het verhaal. Het beperkt zich niet tot de aarde en de mensen. Erg geloofwaardig is het verhaal echter niet, want de fantasie gaat heel ver.

De bijzondere avonturen van Arda Giz laat er geen twijfel over bestaan wie het hoofdpersonage is. Arda is geen gewone tiener, maar houdt er een geheim leven op na. En tot voor kort zelfs een speciale gave. Hier krijg je met mondjesmaat informatie over. Daarnaast mist hij zijn twee vrienden die zijn verhuisd. Zijn gevoel van eenzaamheid komt minder sterk naar voren dan vooraf verwacht.

Het sterkte punt in dit verhaal is het interessante en uiterst actuele thema: het klimaat. Het draait rond de klimaatveranderingen en milieuvervuiling, voornamelijk door de overproductie van plastic. En de impact die dit op mens en dier heeft. De manier waarop dit in het verhaal is verwerkt is misschien bizar, maar het zal de doelgroep zeker doen nadenken over het probleem.

Ünver Alibey heeft duidelijk een fantasierijke verbeelding, en deze troef speelt hij volledig uit in dit boek. De wat oudere tieners die van sciencefiction houden zullen dit zeker waarderen, en worden meegesleept in de originele avonturen van Arda. Want eenmaal je in het verhaal zit, leest het wel vlot. De korte hoofdstukken helpen hier ook aan bij. En de humor waarmee Alibey het verhaal extra kruidt, maakt het echt bijzonder.

De bijzondere avonturen van Arda Giz is met voorsprong het meest gekke en bizarre verhaal dat ik in de laatste vijf jaar heb gelezen. Ik ben er met open mind ingegaan, maar het bleek uiteindelijk niet helemaal mijn smaak te zijn. Toch ben ik ook van plan het volgende boek te lezen, want het is op het einde duidelijk dat de verhaallijn nog niet klaar is. Er wacht ons nog een vervolg. En ik wil nu toch wel weten hoe het afloopt. 2,5 sterren.

Genre: young adult science fiction
ISBN: 9789464661651
Aantal pagina’s: –