‘28 embryo’s’ – Maaike van Langen

ISBN: 9789463811873

Maaike van Langen (‘71) is theaterregisseur voor onder andere het Nationaal Toneel en schrijfster. De afgelopen jaren lag haar werkterrein vooral in Duitsland. Daar staat ze bekend om de aandacht die ze heeft voor het psychische aspect van de hoofdpersonen in haar toneelstukken. 28 embryo’s is haar debuut.

28 embryo’s vertelt je het verhaal over vier stellen die niets liever willen dan hun langverwachte, onvervulde kinderwens in vervulling te zien gaan.
De vier vrouwen uit het verhaal gaan op zoek naar verschillende manieren om een kind te krijgen. Alle opties komen aan bod: IVF, ICSI, eiceldonatie, draagmoeders, adoptie of gewoonweg het roven van een kind uit een kinderwagen. Tijdens een adoptiecursus komen ze elkaar tegen en worden ze hechter en hechter. Ze steunen elkaar in moeilijke tijden en gaan zelfs met elkaar naar Spanje om daar een traject van eiceldonatie te volgen. Op het einde van de rit zijn er vijf prachtige kinderen ontstaan, maar of iedereen ook zijn kinderwens in vervulling zag gaan? Dat moet je als lezer zelf gaan ondervinden.

De cover van het boek is simpel. Toch zorgt het wel dat het in het oog springt. De zwarte cover met daarop de zacht gele en roze letters maken het boek aantrekkelijk. De titel 28 embryo’s verklaart zich aan het eind van het verhaal vanzelf.

Maaike van Langen vertelt in 28 embryo’s onder andere haar eigen verhaal over een niet vervulde kinderwens en het starten van een fertiliteitstraject. Als Maaike en haar partner erachter komen dat het krijgen van een kind niet vanzelfsprekend is, starten zij een traject. Al snel komen ze er tevens achter dat er een groot taboe heerst rondom fertiliteitsbehandelingen, adoptie en donaties.
Van Langen is dan ook zeker niet bang om tegen heilige huisje te stoten en doet dit dan ook veelvuldig in haar boek. Ze schroomt niet om uit te zoeken hoe eiceldonatie in Valencia zal gaan en welke regels hier in het buitenland aan verbonden zijn. In Nederland is deze vorm van donatie namelijk verboden.

De schrijfstijl van Van Langen is vlot en ondanks het thema weet ze de humor er in te houden. Wel laat ze duidelijk zien dat elke keer dat een terugplaatsing misgaat het, het stel in kwestie, niet in de koude kleren gaat zitten. Niet alleen de vrouwen, maar ook de emoties bij de mannen komen aan bod. Ook voor hen is het een hele onderneming. Hun vrouw zien lijden, soms letterlijk, en haar niet kunnen geven wat ze zo graag wil namelijk; een kind. Prachtig gedaan!
Het zorgt ervoor dat je als lezer door wil lezen om te zien hoe het de vier stellen vergaat. Lukt het hen wel of niet om hun wens in vervulling te laten gaan.

Als lezer hoef je zeker niet bang te zijn dat de medische termen je om de oren zullen vliegen. Van Langen heeft uitermate haar best gedaan om alles in jip-en-janneke taal uit te leggen. Hierdoor is het boek geschikt voor iedereen.
Van Langen wisselt haar eigen traject af met die van nog drie andere stellen. In het verhaal is dit duidelijk leesbaar doordat er telkens wanneer er vanuit een ander stel geschreven wordt er een sterretje tussen de stukken staat. Sommige stukken zijn lang, andere beslaan slechts een halve bladzijde. Hierdoor blijft de vaart in het verhaal en raak je als lezer niet ontmoedigd door alle mislukte pogingen.

28 embryo’s is een ontroerend en prachtig geschreven autobiografisch verhaal over het wel een wee van het willen vervullen van een kinderwens. Niet alleen is het boek prachtig om te lezen, ook is het interessant en stak ik als onwetende een hoop op over alle mogelijke soorten manieren om een kinderwens in vervulling te zien gaan. Het boek krijgt van mij dan ook 4,5 ster!

Genre: literaire roman
Uitgever:Podium
ISBN:9789463811873