‘Dagboek van een vroedvrouw’ – Elke Notebaert

ISBN: 9789401492225

Al ruim twintig jaar mag Elke Notebaert zich vroedvrouw, of zoals we in het Nederlands zeggen verloskundige, noemen. Ze is oprichtster van haar eigen praktijk De Wolk en medeoprichtster van Motel Mama, een online omgeving voor het volgen van zwangerschapscursussen. Samen met haar echtgenoot heeft Elke drie zoons.

In Dagboek van een vroedvrouw volg je Elke tijdens haar werk als vroedvrouw en moeder. Niet alleen laat ze stereotyperende verhalen zien zoals huilbaby’s, afgematte en uitgeputte moeders, maar ook de moeilijkere verhalen komen aan bod. Zo heeft Elke verhalen over vroeg of stilgeboorte, fluxussen (veel bloedverlies na de bevalling) en depressies. Heftige onderwerpen die zeker niet voor iedereen fijn zijn om te lezen. Daarom heeft Elke in haar voorwoord ook duidelijk vermeld in welke hoofdstukken gevoelige thema’s besproken zullen worden, zodat de lezer zelf kan bepalen of hij ze over wil slaan.

In de serie Dagboek van… las ik al eerder het verhaal over de Belgische spoedarts Elisabet Haesevoets met veel plezier. Ook dit boek is mij welgevallen. Een goed begin om mijzelf eens in te lezen, aangezien we over enkele weken ons tweede kindje zullen verwachten. Daarnaast vond ik het ook leuk om te lezen hoe sommige dingen in Vlaanderen anders zijn geregeld dan in Nederland. Zo komt de verloskundige in Nederland de eerste week slechts een paar keer langs en ben je na 6 weken kraamvrouw af. In België staat de vroedvrouw een heel jaar tot de beschikking van de moeder en haar baby.

De schrijfstijl van Elke is zeker niet moeilijk en daardoor toegankelijk voor iedere lezer. De hoofdstukken zijn kort, waardoor je er gemakkelijk nog eentje meepakt voor het slapengaan. Echter vond ik, dat deze verhalen wat eentonig waren dan de boeken die ik eerder las zoals Dagboek van een verloskundige. Misschien komt dit ook omdat Elke tijdens haar loopbaan ervoor gekozen heeft om niet actief ‘aan het bed te staan’, maar vooral de consulten te doen in de praktijk. Hierdoor miste ik een klein beetje de spanning van een (thuis)bevalling.

Met Dagboek van een vroedvrouw weet Elke Notebaert een interessant boek neer te zetten. Er zijn voldoende verschillende verhalen, maar helaas konden zij mij minder boeien dan de Nederlandse boeken hierover. Toch vond ik het leuk om te lezen wat de verschillen zijn tussen Nederland en België. Houd je van boeken over zwangerschap, moederschap en bevallingen dan is dit zeker een leuke aanrader! Dagboek van een vroedvrouw krijgt van mij 3 sterren.

Genre: literaire non-fictie
Uitgeverij: Lannoo
ISBN: 9789401492225