‘Eerherstel’ – Michael Connelly

ISBN: 9789049201968

Michael Connelly ontving als misdaadverslaggever een nominatie voor de prestigieuze Pulitzerprijs. Zijn boeken ontvingen vervolgens ook prijs na prijs en gingen als zoete broodjes over de toonbank. Hij verkocht al meer dan tachtig miljoen(!) exemplaren. In 2018 won hij zijn eerste oeuvreprijs. Naast auteur is hij ook uitvierend producent bij de Amazon Prime serie Bosch en de Netflix serie The Lincoln Lawyer. Zijn jongste titel Eerherstel (originele titel: Resurrection walk) brengt de hoofdpersonages uit deze twee series samen in een nieuw verhaal.

Mickey Haller is de Lincoln lawyer. Hij zet zich na een soortgelijke succesvolle zaak in om onschuldig vastzittende cliënten juridisch te ondersteunen. Wanneer deze gedetineerden onschuldig zijn opgesloten is het lastig om de vaak oude zaken van nieuw ontlastende bewijzen te voorzien. Hiervoor zet Haller zijn halfbroer Harry Bosch in. Harry is een gepensioneerde LAPD-detective die strijdt tegen kanker en zijn kennis en ervaring inzet door als chauffeur en onderzoeker te fungeren ter faveure van Mickey Haller.

Eerherstel is zeker niet het eerste verhaal met deze twee beroemdheden als hoofdpersonages. Toch kun je het boek ook uitstekend lezen wanneer je deze mensen nog nooit hebt gezien of er nog niets van hebt gelezen.

Als kind heb je al snel idolen. Een muzikant, een auteur of een acteur spreken tot de verbeelding en je vindt alles leuk wat ze doen. Wanneer je ouder wordt muteert het idolaat zijn in een warme sympathie voor bepaalde mensen die je veelal niet persoonlijk kent. Titus Welliver is de acteur die de rol van Harry Bosch vervult in de Amazon Prime series Bosch en Bosch Legacy. Deze acteur is geniaal. Michael Connelly geeft zelf aan dat hij Harry Bosch niet speelt, maar dat hij Harry Bosch is. Dat kan ik alleen maar bevestigen. Dankzij Titus Welliver ben ik liefhebber geworden van jazzmuziek. De indrukwekkende vinylcollectie en de muziektips die in de serie te ervaren zijn, komen terug in de boeken van Connelly. Geen piep-piep-knor jazz maar echte zwoele zomeravond jazzmuziek. Wanneer je Michael Connelly op Instagram volgt, heb je kunnen lezen dat er ook in 2024 weer een nieuw seizoen van Bosch Legacy wordt opgenomen. Een geweldig vooruitzicht.

Eerherstel levert gevoelsmatig een papieren seizoen van deze succesvolle series. Alles dat boeit zit in het verhaal. Van de willekeur in het Amerikaanse rechtssysteem tot de bureaucratie van de politie. Van volhardendheid tot onbaatzuchtigheid. Van humor tot wrevel, met spanning, actie en verrassende plotwendingen.

Het boek bestaat uit veertien delen en vijftig hoofdstukken, verdeeld over 400 pagina’s. Deze opzet alleen al zorgt voor vaart. De gebeurtenissen, de verhoren, de onderzoeken, de getuigenverklaringen, de interventies, alles genereert adrenaline. De zorgvuldigheid is kenmerkend en kent een enkele uitzondering.

Vreemd is het dat het eerste deel vanuit een derde persoon wordt verteld en in het tweede deel ineens Mickey Haller in de ik-vorm transformeert en het verhaal overneemt. Dat perspectief wijzigt verderop in het verhaal nogmaals en dat zaait verwarring. Het is mij ook onduidelijk waarom hiervoor is gekozen. Het is het enige minpunt in deze gedegen rechtbank-actiethriller.

Hoewel je een boek liefst rustig in een comfortabele zetel tot je neemt, merk je dat je bij het lezen van Eerherstel volcontinu op het puntje van je stoel blijft zitten. En onrustig van de ene bil op de andere bil wisselt. Voortdurend word je als lezer geteisterd door een enorm dilemma, waarbij je enerzijds wilt weten hoe het afloopt en anderzijds wenst dat er nooit een einde komt aan deze allesomvattende leeservaring.

⭐️⭐️⭐️⭐️ Met Eerherstel van Michael Connelly vergeet je alles om je heen. Lezen brengt je op plekken waar je nooit eerder was. Dat is hier niet zo. Het voelt vertrouwd als een oude jas. En net zo comfortabel. In afwachting van een nieuw seizoen om te bingen, kun je ook de boeken van Connelly achter elkaar lezen.

‘He’s living in a fast beat, in a city that’s hot
Telling all the Latinos and the Puerto Ricans
Victor seems happy, but he doesn’t even know himself