‘Coraline’ – Neil Gaiman

ISBN: 9789049202187

Omdat uitgeverijen zijn werk niet wilde publiceren, is Neil Richard MacKinnon Gaiman(1960) begonnen als journalist. Inmiddels heeft hij al veel werken in diverse genres op zijn naam staan en ook tientallen prijzen gewonnen. In 1998 begon hij met het publiceren van de maandelijks stripserie The Sandman die uiteindelijk 75 afleveringen kende en in 2022 verfilmd is door Netflix. In 2002 heeft de wereld voor het eerst kennis kunnen maken met Coraline. Voor deze novelle heeft Gaiman diverse prijzen mogen ontvangen en in 2009 is Coraline als animatiefilm uitgebracht. In oktober is het boek opnieuw uitgegeven als hardcover met illustraties van Chris Riddell. Ook schreef hij Niemand dat reeds is gepubliceerd.

Coraline (niet Caroline, Coraline) Jones woont met haar ouders in een groot, oud huis dat in meerdere appartementen is verdeeld. Op de begane grond wonen juffrouw Spink en juffrouw Forcible die vroeger actrices waren. Boven haar woont een gekke oude man met een grote snor. Aangezien ze het enige kind is in het gebouw en haar ouders thuis moeten werken, verveelt ze zich al snel en gaat deuren tellen. In hun woning zijn 14 deuren waarvan 13 ergens op uitkomen. Echter, de 14e deur komt uit op een dode muur. Behalve ’s nachts, want dan komt Coraline via deze deur en een lange gang in dezelfde wereld die heel veel lijkt op haar eigen huis en toch net even anders is. Daar zijn ook haar andere moeder en vader; die veel op haar ouders lijken, maar ze hebben zwarte knoopogen. Als ze terugkomt in haar eigen huis zijn haar echte ouders weg en moet ze uiteindelijk weer terug naar de andere wereld.

Coraline is een verveeld, lief, nuchter, eigenzinnig, moedig, stoer en dapper meisje dat over haar angsten heen durft te stappen. “Omdat als je bang bent en je doet het toch, dat echt dapper is” Ze wil er alles aan doen om zichzelf uit de andere wereld te redden en terug te gaan naar haar eigen leven. Daarvoor moet ze tot het uiterste gaan. Gelukkig krijgt ze hierbij hulp van een zwarte kat.

Het verhaal is vlot geschreven en leest makkelijk weg. Het zijn redelijk korte hoofdstukken die allen voorzien zijn van een bijpassende illustratie. Het is een duistere en absurde wereld waarin Coraline terecht komt. Ik denk dat het een heerlijk verhaal is voor kinderen die houden van griezelen waarbij het af en toe ook wel een beetje eng en gruwelijk mag zijn. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.

Genre: griezel/fantasy jeugdboek
ISBN: 9789049202187
Aantal pagina’s: 173