‘Catan’ – Klaus Teuber

ISBN: 9789401620840

Klaus Teuber, in 1952 geboren in Duitsland, ging als hobby spellen ontwikkelen. Waar menigeen met zijn hobby weinig roem verkrijgt, gold dat niet voor Klaus. Alleen al van zijn spel ‘Kolonisten van Catan’ wist hij meer dan veertig miljoen exemplaren te verkopen. Vrijwel iedereen heeft wel eens een ‘potje Catan’ gedaan en zijn familieleden of vrienden verslagen, dan wel vervloekt. Naast alle successen rond dit spel en zijn vele uitbreidingssets, ontbrak voor Teuber nog een aspect aan zijn verhaal rond het koloniseren van onbekend land. Hij startte met het schrijven van het boek Catan. Het hele verhaal dat in zijn hoofd de basis vormt voor de uitgangspunten van het spel, bestaat uit twee delen. Het tweede deel Geheimbund der Raben zal hopelijk ook in het Nederlands worden vertaald en uitgegeven. Op 1 april van dit jaar is Klaus Teuber overleden. Zijn zoons hebben zijn bedrijf overgenomen.

Schoenmaker blijf bij je leest. Dat gevoel bekroop mij voordat ik startte in deze dikkerd van bijna 550 pagina’s. En weg was dat gevoel. Al na het openslaan van het boek, het bekijken van de kaart en het lezen van de proloog was ik om. Dit is machtig mooi. Een ontwikkelaar van bordspellen is zelf eigenlijk een ontdekkingsreiziger. Dat realiseer je je als lezer direct.

Waar gaat het verhaal eigenlijk over? Het verhaal speelt zich af in de negende eeuw na Christus, in het land van de Vikingen. Drie Vikingbroers zijn op een liefdesmissie. Een van de drie broers is namelijk tot over zijn oren verliefd op de dochter van Vikinghoofdman Halldor. Het gevoel is wederzijds en de drie broers ontvoeren de dochter om te voorkomen dat zij wordt uitgehuwelijkt aan een barbaar. Een huwelijk dat is gearrangeerd door Halldor, louter uit politiek gewin. Wanneer niet slechts één dochter maar ook nog een tweede gebruik maakt van de reddingsactie, is Halldor al snel door het dolle heen. Om hun hachje te redden besluit de vader van de drie jongens om hen te verbannen. Dit gedwongen vertrek opent de deuren naar een Terra Incognita dat alleen lijkt te bestaan in het hoofd van een lokale verhalenverteller. Of bestaat er toch een eiland dat luistert naar de naam Catan? En zit het eiland wel te wachten op de komst van de Kolonisten?

Klaus Teuber heeft zich als ontwikkelaar ook gespecialiseerd in het schrijven van een enorm boeiend verhaal. Spanning, avontuur, romantiek en geschiedenis, het zit er allemaal in. Verslavend leuk en ontspannend om te lezen. Een jongensboek voor volwassenen.

Wanneer je niet van lezen houdt, zou je dit boek nog kunnen lezen. Het gemak waarmee dit verhaal wordt verteld, doet vermoeden dat we met een ervaren bestsellerauteur te maken hebben. Heerlijke personages met een eigen leefstijl en karakter, de gebruiken uit die tijd, een goede balans tussen dialoog en vertelling, een realistisch en goed uitgewerkt decor en een heel pakket aan passende deugden. Liefde, heldenmoed, saamhorigheid, levensonderhoud, de rangen en standen in de maatschappij en het alledaagse leven. Het is teveel om op te noemen.

Dus beter dan een recensie van vijfhonderd kantjes, is het om naar de boekwinkel te sprinten om dit boek te kopen. Het succesvolle spel komt in dit verhaal daadwerkelijk tot leven. Niet alleen wanneer je niet tegen je verlies kunt, is dit een welkome aanvulling op de creaties van Klaus Teuber.

⭐️⭐️⭐️⭐️ Met Catan heeft Klaus Teuber een uitermate soepel geschreven avonturenroman geschreven. Wanneer je de spannende boeken uit jouw jeugd mist, kom je als volwassene, met deze dikke pil, weer volledig aan je trekken. Een tip voor de vormgever is om afbeeldingen van landkaarten niet aan het eind van het boek te plaatsen. Nu bleven ze verborgen totdat het boek uit was. Jammer!

Teuber blijkt een uitstekend verteller die je 540 pagina’s lang meeneemt op een onvergetelijk avontuur, dwars door het Europa van 860 na Christus heen. Het lijkt alsof je er vandaag zelf bij bent. Het ware leven is geen spelletje. Gun jezelf wel af en toe een avontuurtje!

‘Open up your mind and let me step inside
Rest your weary head and let your heart decide
It’s so easy when you know the rules