Blogtour ‘De strijders van Cathaichte boek 1: De weg naar het onbekende’ – J. Pangrazio

ISBN: 9789463084918

De weg naar het onbekende is het eerste deel in de serie De strijders van Cathaichte. Het is een Young Adult roman en valt in de categorie fantasy. Ik las het e-book maar als ik naar het plaatje van de kaft kijk, lijkt het haast een soort sprookjesboek, blauw met goud gestileerd en midden op de kaft staat een fel groen blad. Boven dit mooie blad staat de titel van de serie.

De weg naar het onbekende is het debuut van Joke Pangrazio. Zoals zij in een blog schrijft is het boek niet alleen uitgegeven omdat het haar voldoening geeft, maar ook om anderen te helpen door de realiteit even opzij te zetten en samen met haar mee te reizen naar Cathaichte. Ik ben benieuwd of ik door het boek meegenomen word naar haar wereld op papier.

Het boek vertelt het verhaal van Emervia. Zij woont bij Jorf in Lovering, een verborgen dorp van de Piccola’s waar ze is achtergelaten door haar ouders om haar te beschermen tegen de wrede heerser en dictator Heresan. Vele jaren gaan voorbij zonder een teken van leven van haar ouders. Op een dag besluit ze zelf op zoek te gaan naar haar hen. Jorf bereidt haar zo veel mogelijk voor op de boze buitenwereld. Het is een gevaarlijke tocht door een land waar de sporen van de wreedheid van Heresan duidelijk zichtbaar zijn. De mensen leven veelal verborgen uit angst voor ontdekking door de verraders en monsters, de Mortsen. De tocht op zoek naar Cathaichte, de woonplaats van haar ouders, zit vol met avonturen en spannende momenten. Zal ze vrienden kunnen maken? Wie kan ze vertrouwen? Lukt het haar om Cathaichte te bereiken en haar ouders te vinden?

Dit is het soort fantasy dat me ligt. Het is bijna sprookjesachtig, maar toch met voldoende spannende momenten. Het is zo beeldend geschreven dat je er een eigen beeld bij kan vormen, maar aan de andere kant staat het zo ver van je eigen wereld af dat je niet over je schouder hoeft te kijken of er Mortsen op de loer liggen. Het verhaal neemt je helemaal mee in een betoverende wereld. Je voelt je echt even ergens anders. Toch is het zeker geen zoet boek. De monsters zijn doodeng en af en toe zit je best in spanning hoe het af zal lopen. Het verhaal heeft ook wel wat trekken van de serie boeken van Lord of the Rings. Wat ik ook heel sterk vind, is de persoonlijke ontwikkeling van Emervia. Zij leert met vallen en opstaan en ontwikkelt zich steeds meer tot een eigen persoonlijkheid.

Ik vind het al met al een goed debuut en geef De weg naar het onbekende dan ook vier sterren. Ik hoop dat deel 2 niet te lang op zich laat wachten.

Genre: Young Adult-fantasy
Uitgever: Uitgeverij Zilverbron