‘Memoria’ – David Lagercrantz

ISBN: 9789056726799

In Obscura maakten we kennis met een speciaal onderzoek duo: Hans Rekke en Micaela Vargas. Hij is professor die op freelance basis voor de politie werkt en berucht is voor zijn bijzondere scherpe ondervragingstechnieken en uitzonderlijk inzichten. Zij behoort tot de straatpolitie maar is uiterst intelligent en via haar broer heeft ze connecties in de criminele wereld. Deze nieuwe serie wordt wel eens vergeleken met een moderne versie van Sherlock Holmes. Memoria is het tweede deel over dit duo. De auteur David Lagercrantz kennen we allemaal van zijn besteller Ik Zlatan en de Millenium-serie waar Stieg Larsson mee gestart was.

Veertien jaar geleden verdween Claire Lidman plots, waarna ze dood teruggevonden werd in Spanje. Haar lichaam was volledig verbrand na een tragisch ongeluk. Haar moeder en zus identificeerden van wat nog overbleef van het lichaam. Maar Samuel, haar echtgenoot, heeft echter nooit geloofd dat zij dood was en heeft het ook nooit volledig kunnen verwerken.

Wanneer hij Claire meent gezien te hebben op een vakantiefoto van vrienden in Venetië beslist hij de hulp in te roepen van professor Hans Rekke en Micaela Vargas. Hans lijkt het moeilijk te hebben met deze zaak en probeert zich erin te bijten. Maar het wordt persoonlijk en hij krijgt te maken met demonen uit zijn verleden. Zo moet hij zijn aartsvijand Gabor Morovia terug onder ogen komen. Maar ook Micaele krijgt het moeilijk door haar contact met haar criminele broer. Hij bedreigt haar en ze weet niet goed wat ze moet doen.

Memoria is een complex verhaal, het lijkt wel één groot, ingewikkeld spinnenweb met allemaal verschillende verhaallijnen die uiteindelijk samenkomen in een spannend plot. Het lijkt allemaal te draaien rond de super intelligente crimineel Gabor Morovia. Doorheen de jaren heeft hij een uiterst complex web geweven rond zichzelf, die tot zijn val lijkt te komen door de zaak rond Claire Lindman. Doordat Gabor wraak wil nemen voor de dood op zijn zoon gaat hij ver, zeer ver, waardoor er heel wat onverwachte plotwendingen verwerkt zitten in de reeds ingewikkelde verhaallijn.

Micaela zit in de penarie door haar criminele broer. Ze werkt bij de politie en wil hem in toom houden. Terwijl Hans Rekke het mysterie rond Claire Lindman probeert op te helderen, lijkt zijn dochter Julia ook in de problemen te zitten. Ze heeft een nieuwe vriend, die enkele dominante en gewelddadige trekjes lijkt te hebben. Op hetzelfde ogenblik heeft hij ook te kampen met demonen uit zijn verleden, een verloren liefde en zijn broer die niet te vertrouwen lijkt. Via zijn broer worden er bovendien heel wat politieke spelletjes gespeeld. Dit lijken allemaal afzonderlijke verhalen te zijn en tijdens het lezen begrijp je soms niet waarom de auteur over bepaalde zaken uitweidt. Maar dan komt het uiteindelijk allemaal samen.

David Lagercrantz heeft zijn schrijfstijl aangepast aan het ingewikkelde verhaal. Hij zal geen complexe zinnen gebruiken, maar het eenvoudig houden in duidelijke taal. Waardoor jij je als lezer ten volle kunt concentreren op het verhaal. Want wanneer je even niet oplet, kan je het nog maar moeilijk volgen. Hierdoor kwam het geheel niet altijd even geloofwaardig over, zeker niet wanneer Poetin ook nog eens kwam opdagen.

Doordat het verhaal eenvoudig verteld werd, miste ik diepgang bij de personages. Rekke en Micaela zijn beide intrigerende figuren. Vooral Rekke, die zoveel kan aflezen van het menselijk handelen. Ik had hen graag beter uitgewerkt gezien, zoals in het eerste deel. Maar ik blijf het een ontzettend leuk duo vinden. Ze behoren niet tot de detective of rechercheur die we vandaag de dag in bijna elke thriller tegenkomen. Bovendien is de chemie tussen beide personages en hoe deze evolueert mooi weergegeven. Ik kijk vol ongeduld al uit naar hun volgende avonturen.

Memoria is een spannende, complexe misdaadroman. Het duo Vargas- Rekke is ingenieus en hopelijk komt er snel een vervolg. 3.5 sterren.

Uitgever: Signatuur
ISBN: 9789056726799