Blogtour ‘De donderwolk van grote beer’ – Roos Hanemaaijer en Esther van der Ham

ISBN: 9789493314061

Roos Hanemaaijer en Esther van der Ham hebben beiden een depressie doorgemaakt. De invloed die deze heeft op de rest van het gezin en met name de kinderen is de inspiratiebron geweest voor dit boek. In De donderwolk van grote beer beschrijft Roos Hanemaaijer met behulp van illustraties van Esther van der Ham hoe ze haar depressie aan haar kinderen heeft proberen uit te leggen. Ze willen met dit boek aandacht geven aan de worstelingen die kinderen kunnen doormaken als een ouder depressief is en ze hopen dat ouders en kinderen baat bij dit boek hebben.

Gezien de doelgroep heb ik De donderwolk van grote beer samen gelezen met twee kinderen uit mijn voorleesgezin – Karina (9) en Ellen (5).

Grote beer woont samen met kleine beer en Kroelie. Als op een dag grote beer niet op wil staan, zien kleine beer en Kroelie een grote donkere wolk boven zijn hoofd zweven. Ze schrikken hier enorm van en weten zich nauwelijks tot geen raad. Ze roepen de hulp in van Dokter Regenboog. Zou hij grote beer kunnen helpen?

Aan de hand van de grote donkere wolk laten Roos Hanemaaijer en Esther van der Ham zien hoe een depressie aanvoelt, maar ook dat het buiten de persoon ligt. Grote beer mag dan depressief zijn, maar hij is niet zijn depressie. Het is een uiting van zijn gevoelens en gedachten. Hoe donkerder de wolk des te negatiever zijn de gevoelens en gedachtes. Dit benadrukken zij heel goed door Kroelie een lichte wolk te geven, die zij een regenwolk noemen. Door deze verschillende wolken te gebruiken, laten ze zien wat het verschil is tussen een depressie en (lichte) neerslachtigheid en dat hiervoor andere manieren van hulp nodig zijn. Ze beschrijven duidelijk en met passende illustraties wat er gebeurt. Over de impact op ieders leven, de gevoelens van onmacht en over de behandeling en wie waar wat aan kan doen c.q. aan mee kan helpen.

Karina (9) kon het verhaal heel goed volgen. Ze snapte wat de bedoeling van het boek was. Het mooie was dat het haar tot nadenken stemde. Niet alleen over het onderwerp depressie, maar over het belang van praten als je met iets zit of als je verdrietig bent. We konden heel goed praten over de boodschap van het boek. Verder waren de illustraties volgens haar een pluspunt. Ze pasten echt bij het stukje tekst en door de vrolijke kleuren kreeg het zware onderwerp toch ook een lichtere benadering. Ze vond dat de verschillende wolken heel goed bedacht zijn en de woorden waren goed te lezen en begrijpen.

Ook Ellen (5) vond de tekeningen mooi en passen bij het verhaal, maar de boodschap was voor haar nog wat lastiger te begrijpen. Door de prachtige illustraties werd het haar wel een beetje duidelijker.

Wat volgens ons ook een groot pluspunt is, is de uitleg die er aan het eind gegeven wordt voor de volwassen lezer. Daarin worden aan de hand van voorbeelden uit de tekst belangrijke aandachtspunten aangestipt, zoals emoties laten uiten, emoties erkennen, uitleg geven enz.

Ze zijn er met De donderwolk van grote beer grotendeels in geslaagd om een moeilijk en zwaar onderwerp duidelijk vorm te geven. Voor de jongere kinderen binnen de doelgroep (vanaf 4 jaar) is het wellicht nog wat lastig te begrijpen, maar door de goede combinatie van het verhaal met de kleurrijke beelden komt het ook bij hen wel over en creëert de ruimte om erover te kunnen en mogen praten.

Als volwassen lezer, die zelf gekampt heeft met depressie, kan ik aangeven dat het boek zeker helpt om het inzichtelijk te maken op een niveau waardoor het voor de kinderen te begrijpen is. De uitleg voor ons volwassenen is ook geschreven op een manier die de kinderen kunnen begrijpen. Hierdoor is het makkelijk om uitleg te geven die bij het verhaal aansluit. De donderwolk van grote beer krijgt van mij en mijn mederecensenten 5 sterren!

Genre: kinderboeken
Uitgever: Droomvallei
ISBN: 9789493314061