‘Zonder boete’- Dana Smit

ISBN: 9789026357138

Dana Smit (1989) komt uit Haarlem, maar verhuisde ruim tien jaar geleden naar Londen voor een studie profiling en is daar nooit meer weggegaan. Met een bachelor in criminologie en een master in forensische psychologie op zak is ze als detective gaan werken bij de Londense politie. Daarnaast heeft ze als model gewerkt en had een rol in een BBC serie. Als auteur debuteerde ze in 2022 met de thriller Zonder schuld waarin we kennismaakten met de profiler Hazel Kramer.

Zonder boete is het tweede deel van de Hazel Kramer serie en is als zelfstandig deel te lezen. De cover past perfect bij het eerste deel en het verhaal wordt voorafgegaan door een brief van Smit. In dit verhaal zit af en toe een verwijzing naar gebeurtenissen uit het eerste boek met een korte toelichting, maar dat had wel iets duidelijker kunnen zijn. Persoonlijk zou ik aanraden om het eerste deel te lezen, want dan heb je Hazel al leren kennen en er komt ook een personage uit Zonder Schuld in dit boek langs.

Vlak voordat de verkiezingen in London plaatsvinden, verdwijnt de politicus Richard Hall spoorloos. De partijtop wil de politie er niet bij halen en daarom wordt profiler Hazel Kramer ingeschakeld. Ze krijgt niet veel medewerking en ze heeft het vermoeden dat het de partijleden wel goed uitkomt dat hij is verdwenen. Ondanks haar twijfel neemt ze de zaak aan en samen met zijn zoon Gabriëlle gaat ze op onderzoek uit. Alsof de verdwijning niet genoeg is, krijgen ze daarnaast te maken met terrorisme. Ze moeten alles op alles zetten om Richard Hall te vinden en Londen en haar inwoners te beschermen.
Maar dit is niet de enige zaak waar Hazel aan werkt. Ze houdt zich ook nog bezig met een cold case waardoor ze steeds verder moet graven in haar eigen verleden.

Vanuit meerdere perspectieven wordt het verhaal verteld. In het begin is het wennen aan het schakelen tussen het heden en het verleden en de twee zaken waar Kramer aan werkt: de ontvoering van Richard Hall en de cold case. Daarnaast is in een verhaallijn de dader een verteller en dat is een interessant uitgangspunt. Je kruipt in het hoofd van de dader en dus ook in haar of zijn gedachten. Het voordeel van de verschillende gezichtspunten en de korte hoofdstukken is dat je nog snel een extra hoofdstuk wil meepakken. De vlotte schrijfstijl en het opbouwen van de spanning maken het ook niet makkelijk om het boek weg te leggen.

Gaandeweg los je niet alleen de vermissing en de cold case op, maar kom je steeds meer te weten over Hazels verleden en haar trauma’s en dat allemaal met Londen als achtergrond. Je leert Kramer steeds beter kennen, maar voor mijn gevoel heb ik niet alle puzzelstukjes gevonden. Waarschijnlijk zal er nog een vervolg komen op dit boek. Ik waardeer het boek met vier sterren.

Uitgeverij: Ambo|Anthos
ISBN: 9789026357138
Antal pagina’s: 384 paperback/360 e-book