Blogtour ‘De wraak van Butrint’ – Joni Voorter & Britt Zwijnenberg

Genres: ,

ISBN: 9798223437468

Nora is samen met haar beste vriendin Tiny op vakantie in Albanië. Nora is echter stiekem verliefd op Tiny. Ze probeert dan ook om de perfecte manier te bedenken om Tiny mee uit te vragen tijdens hun bezoek aan de oude ruïnes van Butrint. Intussen woont de trotse Romein Titus al vele geestenjaren in ditzelfde historische dorp. Zijn ooit prachtige villa is nu een ruïne, maar hij woont er nog steeds graag. Hij is dan ook uit op wraak wanneer de zoveelste domme toerist op zijn muren loopt. Dat leidt tot een cyclus aan gebeurtenissen waarbij de verhalen van Nora en Titus steeds meer met elkaar verbonden geraken.

Joni Voorter (pseudoniem) en Britt Zwijnenberg hebben met De wraak van Butrint een romantische novelle met hier en daar een portie humor neergezet. Beide auteurs hebben al meerdere boeken op hun naam staan. Zo schreef Joni onder andere De lichtkunstenaar en Achter het hek en heeft Britt Overleefd en De barones der doden op haar naam staan. De Wraak van Butrint is hun eerste gezamenlijke verhaal.

De novelle heeft een zomerse en kleurrijke cover, dat mooi aansluit bij de twee meiden die samen op vakantie zijn. Bij een e-book komt dit jammer genoeg minder tot zijn recht, maar de leuke tekeningen (vlinder, teenslippers, zonnebril…) geven toch wel iets van dit vakantiegevoel weer. Wat wel zonde is, is het ontbreken van de kaart waarnaar wordt verwezen in het dankwoord. Het had een meerwaarde geweest om een overzicht te hebben van het historische dorpje Butrint.

De wraak van Butrint bestaat uit twee verschillende verhaallijnen die elkaar steeds afwisselen. Zo gaat het verhaal enerzijds over Nora, die samen met Tiny een uitstap maakt naar Butrint, en anderzijds over de Romeinse geest Titus en zijn vrouw (en geestenhondje), die al duizenden jaren in Butrint wonen. Hoe verder het verhaal vordert, hoe meer hun verhaallijnen door elkaar lopen. Omdat de novelle slechts zo’n vijftig bladzijden lang is, zit het tempo er vanaf de eerste bladzijde goed in. De opbouw naar het einde verloopt snel, met hier en daar wat spanning. Het einde is goed gekozen, maar niet echt verrassend. Dat is het eigenlijk nergens, al doet dit zeker geen afbreuk aan het leesplezier.

Ondanks het beknopte aantal bladzijden worden de personages duidelijk omschreven. Zo is Nora een nuchtere, berekende en slimme vrouw die ook vrij onzeker over haarzelf is. Ze is daarmee de volledige tegenpool van Tiny, waar ze stiekem een crush voor heeft. Haar verliefdheid vormt dan ook het belangrijkste thema in Nora’s verhaallijn. Titus is een klagende en zeurende Romein die zich aan van alles ergert, en het op de onstuimige en onbevreesde Tiny heeft gemunt. Geen moment ben je als lezer bang voor deze geest, en is hij zelfs grappig in wat hij zegt en doet.

Voorter en Zwijnenberg hanteren een eenvoudige schrijfstijl, waardoor het verhaal erg vlot leest. De humor in het verhaal is opvallend en maakt het geheel extra luchtig. Gegarandeerd moet je glimlachen bij bepaalde conversaties en gebeurtenissen, en dat is wel fijn. Zo blijft het verhaal ook beter hangen. De novelle mocht gerust nog iets langer, want het verhaal is uit voor je het weet. Er valt zeker nog het nodige te schrijven over deze intrigerende personages. In elk geval zorgt De wraak van Butrint voor een fijn uurtje leesplezier. 3 gebeitelde sterren!

Genre: novelle
Uitgever: De Boekenvos
ISBN: 9798223437468