‘Zonder angst’ – Inge van Prooijen

ISBN: 9789461096807

Cleo is een kunstzinnig therapeut en gespecialiseerd in mensen van hun angsten afhelpen. Ze heeft sinds kort haar eigen praktijk met de toepasselijke naam “Monsters onder mijn bed” geopend. Alles loopt goed tot de jonge studente Julia aanklopt om hulp. Wanneer ze laat doorschemeren dat ze in de gaten wordt gehouden, is Cleo geneigd haar te geloven. Het laat haar niet meer los, en ze wil er dan ook alles doen om Julia te helpen. Maar hoe ver mag ze hierin gaan?

Met Zonder angst heeft Inge van Prooijen een spannende psychologische thriller neergezet. Het is daarmee haar thrillerdebuut. Eerder verscheen van haar een non-fictie boek, en schrijft ze feelgood verhalen voor De Verhalenfabriek.

Zonder angst weet vanaf de eerste bladzijde te boeien. De proloog zet al direct de juiste sfeer, waarin een nog onbekende persoon een meisje in de gaten houdt. Hiermee wordt tevens de nieuwsgierigheid geprikkeld van de lezer, en is er al een eerste sluimerende spanning voelbaar. Deze spanning wakkert na het kennismaken met de personages voorzichtig terug aan, al duurt het toch best wel even vooraleer de spanning echt krachtig aanwezig is. Toch wordt het verhaal nergens saai en wil je als lezer blijven verder lezen.

Het verhaal wordt verteld in de ik-vorm, en dit gebeurt vanuit het personage van Cleo. Dat zorgt voor een zeer sterke inleving. Af en toe is er ook een hoofdstuk over een mysterieuze ‘zij’, in cursief gedrukt, die de verhaallijn van een extra dimensie voorziet. De plot zit uitstekend in elkaar en wordt geleidelijk aan opgebouwd. Via enkele ingenieus bedachte plotwendingen probeert de auteur de lezer op het verkeerde been te zetten. En dat lukt haar ook! Telkens als je denkt het te weten, blijkt het toch anders uit te draaien. Of toch niet? Het zorgt in elk geval voor veel twijfel en extra nieuwsgierigheid naar het einde. En de epiloog is de kers op de taart.

Zonder angst zit psychologisch uitmuntend in elkaar, en dat is te danken aan de sterk uitgewerkte personages. Je leert hoofdpersonage Cleo kennen als therapeute in het werk in haar eigen praktijk, en als partner van Dex. Cleo heeft moeite met deze balans en heeft weinig vrienden. Wanneer ze de angstige Julia als cliënte ontmoet, wordt dit steeds meer een obsessie. Daarbij is haar betrokkenheid als therapeut echter niet echt professioneel en realistisch te noemen. Je ziet Cleo het hele boek door evolueren, maar niet altijd in de goede zin. En dat werkt op haar relatie. De angst van Julia is erg geloofwaardig uitgewerkt, net als Cleo’s problemen later. Het verhaal is doorspekt met alle vormen van emotie, en deze zijn duidelijk voelbaar bij de lezer.

Inge van Prooijen heeft een toegankelijke en eenvoudige schrijfstijl, wat maakt dat het boek vlot leest. Ze heeft daarbij ook oog voor detail, zeker voor wat de personages betreft. Niet alleen hun karakter, maar ook de onderlinge conversaties zijn van groot belang. Zeker wanneer je gevoelige thema’s zoals angst, stalking en eenzaamheid in het verhaal verwerkt. Zonder angst is een zeer sterk debuut, dat het vooral van zijn psychologische spanning moet hebben. En dat werkt. Vier dik verdiende sterren voor Zonder angst, en ik kijk al uit naar een volgend boek van haar!

Uitgever: De Crime Compagnie
ISBN: 9789461096807
Aantal pagina’s: 218