‘Wonder (dat ik hier nog zit)’ – Anniek Reijmer

ISBN: 9789493089334

In Wonder (dat ik hier nog zit) vertelt Anniek Reijmer haar verhaal over het krijgen en vechten tegen de ziekte van Lyme. Als ze op 19-jarige leeftijd met haar ouders en zus op vakantie gaat naar Mexico, wordt Anniek ziek. In eerste instantie denkt ze nog aan een griepje, maar al snel wordt ze steeds zieker en zieker. Vele ziekenhuisbezoeken en specialisten later weet nog niemand wat Anniek precies mankeert.
Als één arts denkt dat ze misschien wel de ziekte van Lyme heeft, gaat het balletje rollen. Met de nodige hulp en financiële steun gaat ze naar Amerika om daar een speciale behandeling te ondergaan, want inmiddels is Anniek haar gezondheid op een kritiek punt gekomen. Ze kan niets meer zelf en ligt het liefst de hele dag in een donkere kamer. Gaat deze behandeling haar levenskwaliteit verbeteren of wordt haar donkere wolk nog donkerder?

Reijmer schrijft met Wonder een bijzonder verhaal. Niemand wil toch denken aan de situaties waarin de inmiddels 33-jarige zat. In, misschien wel de mooiste tijd van je leven, is Anniek vooral bezig met overleven in plaats van feesten. Ze stelt zich in Wonder kwetsbaar op en zet haar diepste gevoelens op papier. Op sommige dagen is haar leven zo zwart dat het allemaal niet meer hoeft, toch weet Anniek keer op keer haar schouders er weer onder te zetten en er het beste van te maken.

Het verhaal wordt verteld vanuit de ik-persoon. Dit is even wennen als je begint met lezen, maar zorgt er wel voor dat je extra meeleeft met Anniek.
Het enige minpuntje aan dit boek vond ik dat ik mezelf soms stoorde aan het taalgebruik. Zo worden er veel Engelse/Amerikaanse termen tussen de zinnen door gebruikt zoals: even mijn vitals opnemen.
Reijmer legt in, voor mij soms wat te lange, delen uit wat ze op een dag in Amerika gaat doen. Zo moet ze op verschillende plekken zijn om bloed af te nemen, dit had mijn inziens ook beknopter gekund, waardoor er meer over haar herstel in Nederland geschreven had kunnen worden. Hier was ik namelijk nieuwsgierig naar, maar wordt maar kort beschreven.
Foto’s van haar avontuur hadden voor mij het verhaal helemaal af gemaakt.

Het boek zal voor degene die in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten als een herkenning klinken. Haar vechtlust, kracht, liefde en hoop in soms zeer kritieke tijden bewonder ik dan ook ten zeerste! Het boek draagt dan ook de boodschap uit dat je hoop moet blijven houden.
Wonder (dat ik hier nog zit) krijgt van mij dan ook 3 krachtige, fonkelende sterren.

Genre: Waargebeurde verhalen.
Uitgeverij: GrowingStories