‘Wolvenweer’ – Simon van der Geest

ISBN: 9789045127910

Wolf Masja is verliefd op Iwan, de stoerste van alle wolven. Wanneer ze hem wil vragen haar wolf te zijn, gebeurt er iets geks. Hij moet plassen, en gaat daarvoor naar een mensentoilet. Maar daar eindigt het niet, want even later is Iwan verandert in… een slappe, dunne man met das en pak! Masja is in de war, wat moet ze nou met een mens? Als de andere wolven ontdekken dat Iwan bij elke volle maan verandert in een mens, lachen ze hem uit. Zijn grote troef is echter dat hij een weerman is en het weer kan voorspellen. Als blijkt dat er een zware storm op komst is, waarschuwt Iwan de wolven. Maar zullen Masja en de andere wolven hem wel geloven?

Met Wolvenweer heeft tweevoudig Gouden Griffel-winnaar Simon van der Geest een grappig en spannend verhaal neergezet op maat voor de beginnende lezers. Deze wordt ondersteund door de prachtige potloodtekeningen van Karst-Janneke Rogaar. Wolvenweer is een nieuw boek in de Tijgerlezen reeks van Querido. Deze serie heeft als doel om het leesplezier bij kinderen te stimuleren. Geen AVI-niveaus dus, maar spannende en/of grappige boeken met veel illustraties.

Als je het boek doorbladert vallen de vele tekeningen van Rogaar direct op. Deze zijn hoofdzakelijk in zwart-wit, met hier en daar een kleuraccent. Zoals de zwart-witte wolven met felgele ogen. Telkens in verschillende poses met verschillende emoties: verliefd, grommend, lachend, … De schetsen zijn ietwat ruig, maar ogen tegelijk zacht. Zoals de wolven in het verhaal ook overkomen. Tijdens het lezen is het dan ook al snel duidelijk dat de illustraties geen aanvulling zijn op het verhaal, maar er echt onderdeel van uit maken. Op die manier wordt de tekst door de tekeningen versterkt. Je ziet bijvoorbeeld de verliefde Misja met haar bonzende hart. Of Iwan die plots een mensentoilet binnengaat. En via handgeschreven woorden in een tekstballonnetje wordt het verhaal nog een stuk interactiever en speelser.

Het concept van Wolvenweer is heel leuk en origineel bedacht. Een mens die in een wolf verandert – een weerwolf – kennen we allemaal. Uniek is echter dat van der Geest het gewoon omdraait, en een wolf laat transformeren in een mens. Dit ook bij volle maan natuurlijk. Daarnaast zitten er verschillende boodschappen verwerkt in dit kinderverhaal: verliefdheid, vriendschap, vertrouwen, anders zijn, … Al ligt de nadruk voor de jonge lezertjes natuurlijk op het spannende en grappige verhaal.

Simon van der Geest heeft een eenvoudige, grappige en beeldende schrijfstijl, waardoor de beginnende lezers zich helemaal met het verhaal zullen laten meeslepen. De zinnen zijn bewust kort gehouden en er worden geen moeilijke woorden gebruikt. Wat erboven uitsteekt is de vele humor en de prachtige beeldspraak. Zowel in het verhaal als in de tekeningen van Karst-Janneke Rogaar. Bijvoorbeeld: ‘Mijn hart zegt boem boem… boem boem…’. Of: ‘Mijn hart klopt als een paard in galop’. Hoe mooi is dit?

Wolvenweer is een grappig en speels verhaal dat kinderen veel plezier zal bezorgen. Het is perfect voor de beginnende lezertjes vanaf zes jaar, ook voor hen die lezen wat moeilijker vinden. Daar dient deze Tijgerlezen reeks ook voor. Maar het boek is ook ideaal om uit voor te lezen, en samen met je kind te genieten en te gniffelen van het mooie verhaal en dito tekeningen. Vier sterren voor dit fijne verhaal!

Genre: fictie 7-9 jaar
Uitgever: Querido
ISBN: 9789045127910