‘Wie ik ben zonder jou’ – Susan Muskee

ISBN: 9789402713688

Joy (27) heeft het goed voor elkaar. Ze woont in een leuk huis, heeft een plezierige baan en een Pinterestbord vol ideeën voor haar droombruiloft. Maar haar toekomstbeeld stort ineen wanneer haar vriend verliefd wordt op een ander. In één keer wordt alles wat ze had weggevaagd.
Voor Frida (72) staat de tijd al drie jaar stil. Sinds het overlijden van haar man bestaan haar dagen uit een wandeling naar de supermarkt en een gesprekje met haar kamerplanten Nico en Thea.
Wanneer deze twee – totaal verschillende – vrouwen elkaar ontmoeten op een bankje in het park, bloeit er een bijzondere vriendschap op. Gewapend met een stapel zelfhulpboeken gaan ze de uitdaging aan om hun leven opnieuw vorm te geven.

Wie ik ben zonder jou is een ontroerend en ook zeker een amusant boek waarin Joy en Frida op het juiste moment op de juiste plek zijn en elkaar treffen op een bankje. Ieder met een eigen rugzak vol emoties en ervaringen. Een ontmoeting die hun levens voorgoed zal veranderen.

Het verhaal wordt verteld vanuit de afwisselende perspectieven van Joy en Frida waarbij je de karakters snel en goed leert kennen en die duidelijk en invoelbaar worden neergezet. Daardoor wordt de lezer meteen meegenomen in hun wereld. Een wereld waarin ze op zoek gaan naar zichzelf. De auteur slaagt er moeiteloos in om de levens van deze twee vrouwen met elkaar te verweven in een vlotlezend verhaal.

Worstelend met hun problemen, maar gewapend met doelenlijstjes, streven Joy en Frida ernaar los te laten wat hen tegenhoudt om verder te gaan in het leven. Of zoals ze zelf zeggen: ze werken aan de nieuwe versie van zichzelf. De onderlinge steun, de kleine gebaren naar de ander en de hulp tijdens moeilijke momenten, lastige keuzes en het verwerken van een verdrietige periode, tonen de pracht van deze diepgaande vriendschap aan, die in zo’n korte tijd is gegroeid. Een vriendschap die angsten overwint, die momenten vult met ontroering, die een duwtje in de rug geeft, maar die vooral liefde en warmte geeft.

De personages hebben een unieke kijk op de wereld en brengen verschillende levenservaringen met zich mee, wat het verhaal verrijkt met diepgang. Hoewel je in het begin nog denkt aan eventuele generatieverschillen, blijken deze juist een redding te zijn voor beiden.
In de loop van het verhaal zie je dat zowel Joy als Frida een duidelijke groei doormaakt en word je steeds verder meegezogen in het verhaal dankzij de levendige dialogen en de diepe emoties. Zo ook bij het bijzondere, emotionele moment in Frankrijk, waar de lezer getuige van mag zijn. Dit raakt de lezer diep en is zo mooi, gevoelig en kwetsbaar geschreven dat het een onuitwisbare indruk achterlaat.

Naast deze momenten vullen de luchtige toon in het verhaal en de heerlijke humor – die veelvuldig aanwezig is – de pagina’s. En verscheen er vrijwel automatisch een glimlach op mijn gezicht wanneer de nieuwsgierige, maar behulpzame buurvrouw om de hoek kwam kijken. Tevens is het uitermate vermakelijk om de verschillen in dates tussen een jonge vrouw en een oudere vrouw te beleven. Waar de één praat over de afgelopen paar jaar, praat de ander over zijn levensverhaal. Toch zijn ook de overeenkomsten zichtbaar gemaakt en op treffende wijze belicht. Ongeacht de leeftijd blijken ze allebei dezelfde soort verwachtingen te hebben als het gaat om de liefde.

De auteur weet de nieuwsgierigheid aan te wakkeren door de briefjes die Frida af en toe leest ter sprake te brengen waarbij de lezer zich afvraagt wat erop staat en van wie ze zijn. Ook zijn er op subtiele wijze boodschappen in het verhaal verweven. Zo laat de schrijfster de lezer nadenken over liefde voor jezelf en jezelf op de eerste plaats zetten.

Wie ik ben zonder jou gaat verder dan oppervlakkig medeleven met de personages; het raakt de lezer op een dieper niveau. Het boek is niet alleen een ontroerende roman, maar ook een inspirerende reis van zelfontdekking en innige vriendschap. Een absolute aanrader voor lezers die op zoek zijn naar een boek dat hen raakt. Een boek dat ze laat nadenken over de essentie van vriendschap, liefde en het pad naar persoonlijk geluk. Het boek krijgt van mij vijf sterren!

Uitgever: HarperCollins
ISBN: 9789402713688
Aantal pagina’s: 352