‘Verraad’ – Verhalenbundel met diverse auteurs

ISBN: 9789493192836

De verhalenbundel met als thema verraad in allerlei vormen, is samengesteld uit verhalen van de jaarlijkse verhalenwedstrijd van uitgeverij LetterRijn. Het is altijd leuk om verhalen te lezen aan de hand van een thema, het zet je aan het denken. Op de kaft van het boek staat een groene appel met daarin een uitgesneden rood hart met een mes erdoor. Het doet mij denken aan de giftige appel uit het sprookje Sneeuwwitje. Toch lijkt het boek allerminst een sprookje te zijn.

De verschillende gedaanten van verraad komen aan bod in de ongeveer 25 verhalen in dit boek.

Het eerste verhaal ‘De onzichtbare informant’ bracht naast spanning ook een lach op mijn gezicht. Een heel herkenbaar gegeven werd compleet opgeblazen en gebruikt in dit verhaal. Tweelingbroers die zelfs hun moeder niet uit elkaar kan houden, komen ook voor in een van de verhalen. Een heel persoonlijke escaperoom als ultieme manier van verraad vond ik ook erg leuk gevonden.

Of deze, wat doe je als je twee miljoen wint en de scheidingspapieren zijn nog niet getekend? Wie vraag je om advies zonder risico om verraden te worden? Een familiedramaverhaal en een verhaal dat zich afspeelt in een apotheek. Uiteraard ook verraad in de liefde en verraad uit naïviteit. Liefde en vertrouwen is toch wel een terugkerend thema net als wraak.

Kortom, allerlei aspecten van verraad komen voor in deze bundel die gemakkelijk wegleest. Sommige verhalen konden mij boeien en andere verhalen minder. ‘Het oordeel’, geschreven door Melissa Skaye, kon mij minder boeien, maar er zijn er twee die er echt uitspringen wat mij betreft, namelijk ‘Een fatale draaikolk’ van Sietse Postma en ‘De achterbank-tapes’ van Theo-Henk Streng. Ik hoop dat Sietse Postma een boek gaat schrijven, dan zou ik die graag willen lezen. Ik kan helaas niets vinden over Sietse Postma en zijn mogelijke ambities. Theo-Henk Streng heeft al wel boeken geschreven, thrillers en jeugdboeken. Die kan ik wel oppakken. Melissa Skaye is al wel bekend, misschien toch eens een boek van haar hand lezen want dat kan heel anders zijn dan een verhaal.

De verhalen zijn gemiddeld een 15 pagina’s lang en zijn gemakkelijk te lezen. Ik vond het prettig om een verhaal te lezen voor het slapen gaan. Ik vind dit een goed concept voor een uitgever om mogelijke nieuwe schrijvers te ontdekken en om lezers lekker te maken met een verhaal en ze zo te verleiden een keer een boek op te pakken.

Genre: Verhalenbundel
Uitgever: LetterRijn
ISBN: 9789493192836