‘Verkeerde plaats, verkeerde moment’ – Gillian McAllister

ISBN: 9789403103921

Gillian McAllister is een jonge Britse auteur die na een handvol eerdere thrillers in eigen land te hebben uitgebracht, nu haar internationale doorbraak hoopt te maken met de brede publicatie van ‘Verkeerde plaats, verkeerde moment’. Zij studeerde Engelse taal- en letterkunde voordat ze als advocaat ging werken. Ze woont in Birmingham waar ze inmiddels fulltime schrijft en meewerkt aan diverse podcasts. Ze schreef dit boek tijdens de twee strenge lockdowns en voltooide haar dankwoord twintig uur voordat ze in het huwelijksbootje ging stappen. Het illustreert dat Gillian een auteur in hart en nieren is.

Deze thriller is prachtig vormgegeven en is uitgegeven door Cargo, die patent hebben op sterke thrillers. Een prettig lettertype en korte hoofdstukken zorgen voor een weldadige ontvangst. Nu het verhaal nog…

Jen en haar man Kelly zijn samen thuis en wachten in de avond op de thuiskomst van hun zeventienjarige zoon Todd. Geheel herkenbaar ligt vader Kelly al op één oor en wacht een rusteloze moeder op haar jongvolwassen zoon. Wanneer ze hem aan ziet komen lopen, wil ze naar de deur lopen om hem binnen te laten. Plotseling draait haar zoon zich om en vermoordt een vreemdeling met een mes. Haar man en Jen zien hun zoon gearresteerd worden en in de cel belanden, waarna het gezin nooit meer zal zijn zoals het was.

Jen wordt na een rusteloze nacht wakker en realiseert zich direct welke ramp zich de avond daarvoor heeft afgespeeld. Voorzichtig gaat zij naar beneden wanneer zij Kelly tegen iemand hoort praten. Het blijkt een gesprek tussen vader en zoon te zijn. De nacht heeft haar niet naar de dag erna gebracht maar naar een dag eerder. Elke dag die ze wakker wordt, heeft ze een stap terug in de tijd gezet. Kan ze ontdekken waarom er is gebeurd wat er op die afschuwelijke avond voor haar neus gebeurde. En keert Jen ooit nog terug in het heden?

Gillian McAllister bedacht het uitgangspunt van dit boek na een avondje televisie kijken. Ze liet zich inspireren door een steekpartij op het nieuws tijdens het kijken naar een aflevering van de televisieserie Russian Doll. In deze serie beleeft hoofdpersonage Nadia haar dood steeds opnieuw rond haar zesendertigste verjaardag. Een combinatie van deze twee onderwerpen wist te leiden tot deze thriller.

Wat een verrassende verhaallijn ontstaat er doordat we met het einde beginnen. Stukje bij beetje neemt de auteur je mee in het verleden waardoor er in hetzelfde tempo nieuwe informatie bij Jen komt. Het verhaal ontrafelt zich langzaam en dit moet je als lezer aanspreken. Het is geen actiethriller zoals de vliegende start doet vermoeden.
De vertwijfeling van Jen maakt zich meester van de lezer waarna je iedere stap die Jen zet in het verleden met argusogen volgt. Die stappen in het verleden zijn overigens naast de verbluffende inhoud ook wonderschoon beschreven. Wat zijn we in korte tijd toch gehecht geraakt aan alle moderne snufjes van vandaag de dag. Er was een tijd waarin we een mobiele telefoon bezaten waarmee je alleen kon bellen en sms’en. Een tijd waarin we Windows XP hadden op een desktop met internet via een modem, waarmee je moest inbellen. Jen gaat terug in het verleden met de kennis van nu. Ze maakt de ontwikkeling daardoor andersom mee. En weet daarmee wat ze mist.

Het psychologische aspect is ook rijk vertegenwoordigd. Dat je als lid van een klein hecht gezin in het verleden signalen hebt genegeerd of niet op waarde hebt ingeschat, heeft wellicht geleid tot de vreselijke consequenties in het heden. Het leidt tot schuldgevoel en tot de niet te vermijden vraag: Wat overkomt ons wanneer ik invloed uitoefen op het verleden, door het te veranderen? Een duivels dilemma voor een moeder die koste wat kost haar gezin bijeen wil houden.

Het gebruik van tijdlussen zou de thrillerlezer met een aversie tegen sciencefiction mogelijk kunnen afschrikken. Het is niet nodig. Deze thriller is het meer dan waard om gelezen te worden.

⭐️⭐️⭐️3 dikke sterren. Een clichématige start, die herinneringen oproept aan Groundhog Day (met Bill Murray), verliest deze vergelijking al snel waarna een zeer verrassende en vernieuwende thriller zich langzaamaan ontvouwt. Met aandacht voor het verleden geschreven, om de toekomst te verklaren.

‘I knew there’d be times like this
When I’d sit at home and reminisce
Oh how one’s memory slips…