‘Uitverkorenen’ – Jimmy Cams

ISBN: 9789464789164

Jimmy Cams (1979) woont samen met zijn vrouw, 2 zonen en 2 honden in het Limburgse Heusden-Zolder. Hij heeft een achtergrond in de IT en een grote interesse in technologie. Deze liefde valt onmiddellijk op bij het lezen van Uitverkorenen. Zijn jongensdroom om in plaats van zelf spannende thrillers te lezen er zelf één te schrijven kwam met zijn debuutthriller Ooggetuige in vervulling. Deze kwam uit bij Boekscout in 2022. Uitverkorenen is zijn 2e thriller. Inspiratie vindt hij bij zijn grote voorbeelden waaronder Stephen King, Dean Koontz, David Baldacci en Tess Gerritsen. Naast thrillers schrijft hij ook novelles en kortverhalen.
In Uitverkorenen kruisen verschillende levens elkaars pad. De school van Erik wordt koelbloedig overvallen en onder vuur genomen door het Noorse leger. Samen met zijn broer Thomas en zijn vrienden gaat hij op zoek naar het waarom van deze bloederige aanval. De vader van Erik en Thomas, dokter Lars Olsen, stort zich ondertussen op zijn werk. Hij wil koste wat het kost een remedie vinden voor de hersenziekte (PSP), waaraan zijn vrouw veel te jong overleden is.
Majoor Christian Elden is door een traumatische gebeurtenis weggezakt in een alcoholverslaving. Hij laat zichzelf helpen, gaat naar de AA en vindt op die manier een nieuw doel in zijn leven: het helpen van probleemjongeren in de maatschappij.
Elk hebben ze hun nieuwe weg gekozen na het beleven van een trauma. Ze hebben beslissingen genomen om met het trauma om te kunnen gaan. Maar is dit de juiste weg? Hoe ver ga je om je doel te bereiken? Ga je daarvoor voorbij het morele? En wat hebben deze personages uiteindelijk met elkaar te maken? Dat lees je in de spannende thriller Uitverkorenen.
De cover van Uitverkorenen bevat hele lichte kleuren (IJs blauw, grijs, wit). Deze kleuren staan in schril contrast met het soms toch wel donkere verhaal. Op de achtergrond zie je een dokter die over de hele pagina aanwezig is. Vooraan zie je een ontploffing en is het leger actief. Beide tekeningen blenden mooi. De cover vertelt het verhaal zonder iets te verklappen, maar bij elke pagina die je omslaat krijgen tekening en titel meer en meer betekenis. De titel zelf is goed gekozen. Waarom ik dat vind? Daarvoor mag je het boek lezen. Ook de ondertitel geeft de spanning van het verhaal goed weer: Iedereen worstelt met demonen…Tot de hel losbreekt.
Uitverkorenen is opgebouwd uit verschillende delen, 9 om precies te zijn. Elk deel verwijst naar de Griekse mythologie ( Apollo, Dolos, Hypnos…). De pagina die het deel inluidt bevat de titel van het deel met onderaan de betekenis van de titel. Het is spannend om te ontdekken waarom de auteur voor deze titel koos.  Elk deel wordt nog eens onderverdeeld in aangenaam korte hoofdstukken. Er is gebruikgemaakt van een vrij groot lettertype en de tekst is uitgelijnd over de hele pagina. Persoonlijk vind ik dit een heel fijne lay-out.
De auteur vertelt in het personaal vertelperspectief, doorspekt met veel dialogen. Personages wisselen elkaar hierin af, dit vergroot het leestempo. Door af en toe witruimte te laten, zorgt de auteur voor een soort van inhouden van de adem. Iets dat je automatisch doet op die plaats, je adem inhouden. Geniaal!  Aan het begin van het eerste hoofdstuk van elk deel, start de auteur met een spannend cursief gedrukt deel. Daarna loopt het verhaal verder en komt dit cursief deel nogmaals terug in de tekst. Het cursieve deel triggert je, doordat het iets prijsgeeft van wat er volgt, terwijl je anderzijds totaal niet door hebt waarover het gaat. Het zorgt voor een knappe spanningsopbouw.
Uitverkorenen knalt, letterlijk, onmiddellijk uit de startblokken met een allesvernietigende schietpartij op een school. De spanning zit er direct in. Wie doet zoiets? En waarom? Het antwoord op die vragen houdt de auteur tot op het einde verborgen. Dit maakt dat er een voortdurende spanningsboog is. De auteur doet zijn best om de achterliggende trauma’s en belangrijke gebeurtenissen uit het verleden van de personages bloot te leggen om het hier en nu beter te begrijpen. Je leert hen en hun emoties beter kennen. Dit via zowel de tegenwoordige tijd als via flashbacks.
Ondanks zware thema’s als PSP (Progressieve Supranucleaire Paralyse), alcoholisme, geweld, trauma en probleemjongeren, wordt het verhaal nooit té zwaar doordat de auteur geweldige, humoristische vergelijkingen neerpent.
“Zijn uitnodigende manier van doen paste in deze omgeving als ananas op een pizza.”
“So what dat hij ’s avonds zoveel interesse in haar dag toonde, het was zo kunstmatig als botoxlippen.”
De auteur heeft tevens een heel beeldende schrijfstijl. Je moet weinig moeite doen om in Noorwegen te belanden en mee te lopen met de personages. Je bent er gewoon bij. Zijn vergelijkingen, humor, poëtische zinnen en beschrijvingen zorgen ervoor dat je aan de auteur zijn lippen (of beter pen?) hangt. Zoals een spin je vangt in zijn spinnenweb. Eenmaal verstrikt in zijn verhaal, geraak je er niet meer uit tot het laatste leesteken de draden wat losser maakt.
De auteur heeft zich duidelijk ingelezen in de ziekte PSP, in nanotechnologie, AI, de werking en de verschillende delen van de hersenen… Het verhaal is doordrenkt van wetenschappelijke informatie. Ik denk dat de toekomst nog heel wat voor ons in petto heeft. Ik weet alleen niet of ik hier na het lezen van Uitverkorenen blij mee moet zijn of net bang voor waar deze ontwikkeling toe kan leiden als het in machtsbeluste handen valt. Iets dat we in de actualiteit helaas vaak zien gebeuren. Terwijl de technologie er anderzijds voor zou kunnen zorgen dat ziekte, pijn en lijden minder aanwezig zijn in ons dagelijkse leven en het ons leven gemakkelijker zou kunnen maken.
Vaak is de informatie die de auteur deelt heel helpend om het verhaal beter te begrijpen en tilt deze het verhaal naar een hoger niveau. Op het einde wordt het echter wat storend, de auteur lijkt zich daar even te laten meeslepen in zijn enthousiasme rond de technologische structuur die hij heeft opgebouwd, waardoor het zeker in de laatste cruciale hoofdstukken wat teveel van het goede wordt. Dit neemt de natuurlijk spanning, die eigen is aan het einde van een thriller, wat weg. Het heeft me daar ook even afgeremd om verder te lezen. Gelukkig haalt de auteur net op tijd zijn voet terug van de rem en schiet je uiteindelijk toch in volle vaart naar de toch wel verrassende ontknoping. Het einde is een open einde. Zouden we verblijd worden met een vervolg?
Uitverkorenen is een thriller vol onverwachte wendingen, een constante spanning, humor en technologie. Het is een verhaal dat je doet nadenken, waar ligt jouw morele grens? Hoe ver zou jij gaan voor jouw idee? Zeg niet te snel dat dit jou niet overkomt, lees eerst Uitverkorenen maar eens. Daarom waardeer ik Uitverkorenen met 4,5 sterren.
Ellen Boutsen
Uitgever: Phoenix Books
ISBN: 9789464789164