‘Uit het daglicht’ – Filip Keyaert

ISBN: 9789022339336

Klein maar fijn. Het zou de kortste recensie aller tijden kunnen zijn, middels deze drie woorden.

Filip Keyaert, woonachtig in Vlaanderen debuteerde in 2021 met zijn roman Sterven met tussenpozen. In dit boek kon hij schrijven over een van zijn passies: zijn warme herinneringen aan de vele videotheken waar hij kwam. Hij bezit een grenzeloze fascinatie voor strips, films en subculturen en daarmee kon hij ook zijn tweede roman Uit het daglicht vormgeven: De sekscinema.

In een kleine honderddertig pagina’s weet Filip een wereld te creëren waaraan alles klopt. De sfeer, de personages en de gebeurtenissen scheppen een verloren gegane wereld waarin de nostalgie hoogtij viert. De jaren waarin seks iets was voor thuis met de gordijnen dicht. Waarover niet werd gesproken. Wanneer je geen gebruik maakte van de diensten van een prostituee, zocht je het in de sekscinema’s en clubs met liveoptredens van schaars geklede dames.

Juist die periode, voor de komst van de videotheek en later nog de komst van het internet, biedt een decor aan dit verhaal. Een verhaal dat een blik biedt in de wereld van Sonja, caissière bij de seksbioscoop. Samen met de bioscoopeigenaar Marcel, de danseres Angela die tevens de partner van Sonja is en de straatprostituee Gilberte vormen zij de vier hoofdpersonages. Hun handel, wandel, gesprekken met klanten en bovenal met elkaar vormen de bouwstenen van dit boek. Niets bijzonders, uit het leven gegrepen en daarmee authentieker dan welk ander verhaal dan ook.

Het is écht en daarmee toont het ook de kitsch, de teloorgang, het verdriet, de routinematigheid, en de vergankelijkheid van het fenomeen sekscinema. In een tijd waarin niet de expliciete seks maar de suggestie de erotische lading vormde.

Filip heeft weinig woorden nodig om veel te zeggen. Extra reden om deze recensie ook kort te houden. Fraaie woorden en even zo mooie zinnen vormen een melancholiek verhaal van een wereld voor mannen, volledig verzorgd door krachtige vrouwen. De onafhankelijkheid van de vrouw is het toonbeeld voor een wereld waarin mannen niet zonder vrouw kunnen. Wie is nu het sterke geslacht?!

Als bonus krijg je nog een muzieklijst van de soundtrack, behorend bij dit boek. Onder dezelfde naam, Uit het daglicht, is deze op Spotify te vinden. Dat heeft de recensent gedaan. Muziek voor de juiste sfeer… Daarnaast heeft de auteur nog een lijst met filmtitels die in het boek worden genoemd..

⭐️⭐️⭐️⭐️ 4 sterren zetten Uit het daglicht in het zonnetje. Wat een prachtige novelle. Proef de sferen van weleer aan de hand van een paar krachtige vrouwen die hun mannetje staan.

‘Got hair as black as night
Got a skirt that’s a-ooh so tight