‘Een vleugje kaneel’ – Olivia Hill

ISBN: 9789493265363

Olivia Hill is een schrijfster van Nederlandse bodem. Als klein meisje las ze al avonden lang. Na een studie diergeneeskunde bleef het kriebelen om ook zelf iets te schrijven, aangemoedigd door vriendinnen schreef Olivia haar eerste boek Sweet home Carolina. Inmiddels is Een vleugje kaneel alweer haar vijfde boek.

In Een vleugje kaneel reist Aspen van het zonnige Californië naar het winterse Canada om daar als directrice op een school voor speciaal onderwijs te gaan werken. Als Aspen aankomt bij de school is haar eerste gedachte: ’’Wat een oude meuk’’. In de tijd van de vorige directrice is er nooit iets aan de school veranderd. Als ze erachter komt hoe de zaken ervoor staan en hoe druk de twee personeelsleden het hebben, komt ze direct in actie. Daarnaast stroomt haar hart over voor de kinderen op de school en stiekem ook een beetje voor Parker, het manusje van alles. Lukt het Apsen om van de school weer een goed lopend bedrijf te maken? En kan ze Parker voor zich winnen of is een relatie aangaan met je collega geen goed idee?

Dit boek is het eerste boek dat ik lees in het genre cosy crime. Ik moest dan ook even opzoeken wat dit precies betekende. Een mysterie oplossen zonder expliciet gebruik van sekscenes of geweld. Hier valt Een vleugje kaneel zeker onder. Er wordt flink onderzoek gedaan naar het oude afgesloten deel van de school en een oude dorps mythe wordt voor eens en altijd ontkracht. Daarnaast komt er zeker liefde in het boek voor! Niet alleen lopen de harten van Aspen en Parker over van liefde voor de kinderen op de school, iets wat ik trouwens prachtig vond om te lezen. Ook hebben ze het met elkaar heel gezellig.

Thema’s als liefde, bijzondere vriendschappen, opvoeden, kinderen met een rugzakje en doorzettingsvermogen komen aan bod. Tel daar de winterse setting in het koude Yukon en de cover met daarop een poes in de sneeuw bij op en je hebt een echt winterboek! Heerlijk om opgekruld bij de open haard, met een mok chocolademelk te lezen.

Dat Olivia Hill ook nog eens een beeldende schrijfstijl heeft, doet je op sommige momenten zeker bibberen van de ijzige kou die in Yukon heerst. Niet alleen de kou laat je bibberen. Ook de mythe die verteld wordt over het weesjongetje Alfie zorgt ervoor dat je af en toe met bibbers de bladzijde omslaat om erachter te komen of de verhalen die over hem verteld worden wel echt zijn.

Een minpuntje, en dat was dan ook gelijk het enige puntje, vond ik dat de tekst slecht afgedrukt was. Op sommige bladzijden waren de letters wiebelig en vervaagd, dit gaat jammer genoeg een beetje ten koste van het leesplezier. Wel leuk bedacht, vond ik de kattenpootjes, die elk hoofdstuknummer versierde.

Een vleugje kaneel is een hartverwarmend verhaal met genoeg liefde, bijzondere vriendschappen en onopgeloste mysteries. Een boek dat je in je hart sluit en in één ruk uitleest! Een vleugje kaneel krijgt van mij 3 ½ ster.

Genre: cosy crime
Uitgever: Dutch venture publishing
ISBN:9789493265363