‘Twee zielen, één gedachte’ – Esther Stui

ISBN: 9789464508246

Nena is na het overlijden van haar man gaan schrijven. Tot haar grote verbazing wordt haar eerste boek verfilmd als miniserie voor de BBC. Ze wordt gevraagd om als consultant op de set in Cornwall aanwezig te zijn. Daar merkt ze dat acteur Richard en landgoedeigenaar Graham wel erg geïnteresseerd zijn in haar. Helaas voor de mannen wil Nena alleen vriendschappelijk met hen omgaan. Maar of dat ook geldt voor de Amerikaanse acteur Adam…

Voor mij als Zeeuwse is Twee zielen, één gedachte erg leuk om te lezen. Een deel van het boek speelt zich namelijk af in Zeeland. Herkenbare plaatsen zorgen ervoor dat het verhaal net iets dichter bij me komt dan andere verhalen. Het is zeker een aanrader voor mensen die in Zeeland wonen (of hier geboren zijn) en voor liefhebbers van deze provincie.

De kaft van het boek zorgt ervoor dat de lezer meteen nieuwsgierig wordt naar het verhaal achter de knalrode ballonnen. Tevens straalt de cover, naar mijn mening, één en al rust uit. In het begin van het verhaal is deze rust alleen niet zo te vinden. Er werden vrij snel veel personages geïntroduceerd en ook de verhaallijn was voor mij in het begin niet geheel duidelijk. Het is daardoor wat onoverzichtelijk door het veelvoud aan informatie over personages (inclusief hun dialogen) en gebeurtenissen. Tevens is er wat onbalans tussen iets zeer gedetailleerd omschrijven en de grote tijdsprongen waarbij je als lezer juist details en situatieomschrijvingen mist.

Na dat eerste deel werd alles helder voor mij en las het verhaal vlot en fijn. Ik leefde mee met de personages. De schrijfster beschrijft de band tussen Nena en haar dochters zo goed dat je de liefde en warmte tussen hen volop voelt. Het is erg prettig dat het boek in begrijpelijke taal is geschreven zonder al te moeilijke woorden. Tevens is de lengte van de hoofdstukken prima ingeschat zodat de aandacht van de lezer niet verslapt.

Esther Stui is geniaal in het neerzetten van personages. Ze hebben een duidelijk karakter en zowel de negatieve als de positieve eigenschappen van deze personen komen in het verhaal naar boven. Naast de amusante verhaallijn is het neerzetten van deze personages zonder meer de sterke kant van de schrijfster. Naast het feit dat Twee zielen, één gedachte een fijne feelgood is, durft de schrijfster ook serieuze kanten en thema’s aan te stippen waarbij ze ook duidelijk de emoties die daarbij komen kijken naar voren brengt.

Op het juiste moment weet de schrijfster een vleugje humor toe te voegen aan het verhaal. Zo bevat Twee zielen, één gedachte precies de juiste ‘ingrediënten’ voor een prettige feelgood. Het boek krijgt daarom van mijn 3,5 sterren.

Uitgever: selfpub
ISBN: 9789464508246
Aantal pagina’s: 248