‘Toen dinosaurussen de lucht in gingen’ – Jingmai O’ Connor

ISBN: 9789047715214

Vogels zijn fascinerende wezens voor jong en oud. Als we jong zijn gaan we de eendjes voeren en waggelen erachter aan op onze korte beentjes. Worden we een dagje ouder, dan wordt graag uit het raam gekeken naar het vogelhuisje waar de pimpelmezen, koolmeesjes en roodborstjes smikkelen van de vetbollen met de winterdag. Maar wat veel mensen niet weten is dat vogels van de dinosaurussen afstammen. Hierover en nog veel meer valt te lezen en bekijken in Toen dinosauriërs de lucht in gingen van Jingmai O’ Connor.

Heb jij jezelf weleens de vraag gesteld wat vogels eigenlijk zijn, of waar ze vandaan komen? Ze zijn ontstaan uit de Theropoden, een groep vleesetende dinosaurussen, waaronder de welbekende T.rex hoort.

Vogels zijn bijzondere dieren die zich onderscheiden van andere, door hun veren. Over hun evolutie valt veel te lezen in dit boek, zelfs Darwin met zijn evolutietheorie wordt erbij gehaald. En natuurlijk ontbreekt de welbekende tijdlijn die begint met het Precambrium en eindigt met het Cenozoïcum niet. Hierop is het ontstaan van het leven goed te volgen met bijbehorende afbeeldingen.

Toen dinosaurussen de lucht in gingen is geen boek dat je achter elkaar uitleest. Het staat vol wetenswaardigheden en bijbehorende uitleg over vogels die uit dinosaurussen zijn ontstaan. Moeilijke benamingen en de vele illustraties die je wilt bekijken, zorgen dat het langzaam leest. Neem bijvoorbeeld de Archaeopteryx, het belangrijkste vogelfossiel ooit gevonden, van de oudste en primitiefste vogel die er bestaan heeft. Dit fossiel geeft aanwijzingen voor de link tussen dinosaurussen en vogels.

Het boek is voorzien van een hardcover waarop de titel in fluoriserend oranje er letterlijk uitspringt, deze ligt er namelijk voelbaar bovenop. Het is een opvallend druk boek, waarbij gekozen is voor korte stukjes tekst per pagina met een vetgedrukte kop erboven. Daarnaast staan er op elke bladzijde meerdere illustraties van vogels, fossielen of bijvoorbeeld dinosauriërs die doorMaria Brzozowska zijn gemaakt.

Alleen al de inhoudsopgave is een ontdekkingsreis op zich, met dertig korte hoofdstukjes en een index. Er is geen enkele kleurloze (lees witte) bladzijde in het boek. Meerdere opvallende kleuren trotseren de ogen van de lezer, net als de vele verschillende lettertypes. Kinderen zullen deze fleurige pagina’s prachtig vinden om te bekijken, maar als leeftijdscategorie zou ik persoonlijk vanaf ongeveer tien, elf jaar zeggen met enige interesse in paleontologie.

Jingmai O’ Connor is paleontoloog, een expert in de evolutie van dinosaurus naar vogel. Ze werkt in het Fiel dMuseum of Natural History in Chicago als medecurator van reptielenfossielen. Toen dinosaurussen de lucht in gingen is haar eerste boek voor kinderen. Het boek is vertaald door Ezra van Wilgenburg. Tevens redigeert van Wilgenburg boeken naast haar vertaalwerk en werkt aan lesmateriaal, maar ook aan kinderboeken en reisgidsen.

Er valt heel wat te ontdekken en bij te leren in Toen dinosaurussen de lucht in gingen. Deze fraai geïllustreerde hardcoveruitvoering krijgt vier dino-vogelsterren.

Genre: Kind & Jeugd
Uitgever: Lemniscaat