‘Slangenkoning’ – Marja Boomstra

ISBN: 9789047207160

Na haar hachelijk avontuur in het Midden-Oosten kan fotografe Floor eindelijk denken aan een toekomst met Rayan. Tot ze plots erge ruzie krijgen en Rayan hierop vertrekt. Omdat ze niets meer van hem hoort probeert ze haar leven terug in handen te nemen. Dankzij haar buurvrouw Annemieke kan ze als kamermeisje beginnen in Hotel Babylon. Tijdens het werk denkt ze Hamadi te zien. Maar die zit toch vast door haar? Als ze wat later Annemieke dood aantreft, weet ze dat ze in gevaar is. Floor vlucht naar Caïro waar ze hoopt Rayan te vinden. Slaagt ze hierin op tijd? En wie is nog te vertrouwen?

Met Slangenkoning heeft Marja Boomstra een razend spannende thriller neergezet. Het is het vervolg op Slangengif, dat in 2021 verscheen. Boomstra heeft al meerdere boeken op haar naam staan, waaronder de trilogie rond Lotte. Ze debuteerde in 2019 met Als het verleden toekomst wordt.

Het verhaal gaat onmiddellijk van start, zonder een echte inleiding. Daarbij wordt er verder gegaan waar Slangengif is gestopt. Dat maakt dat het zeker aan te raden om eerst het vorige boek te lezen alvorens aan Slangenkoning te beginnen. Dan begrijp je beter de verschillende gebeurtenissen in het verhaal en zijn de personages en hun onderlinge verhoudingen ook al gekend.

De spanning is al van in het allereerste hoofdstuk aanwezig. En gaat naar mate de verhaallijn vordert steeds meer stijgen. Er gebeurt dan ook van alles en de spanning is daarbij vaak te snijden. De afwisseling in vertelperspectief helpt hier ook aan bij. Er is een wisselwerking tussen meerdere personages, maar de klemtoon ligt voornamelijk op Floor, Hamadi en deels Rayan. De verhaallijnen zijn evenwaardig aan elkaar, en vloeien op een bepaald moment samen. Alles hierbij draait rond wraak en macht.

De verhaallijn is boeiend vanaf het begin en ontplooit zich gedurende het verhaal. Dankzij de cliffhangers, die talrijk aanwezig zijn door de perspectiefwisselingen, wil je als lezer steeds verder lezen. Ook enkele verrassende plotwendingen helpen hieraan mee. En in tegenstelling tot het vorige boek eindigt Slangenkoning wel spannend en verrassend.

Hoewel de personages reeds goed zijn neergezet in Slangengif, is er zeker voldoende evolutie te merken tijdens het lezen. Marja Boomstra geeft daarbij bijzondere aandacht aan de gedachten van de personages. Je leest letterlijk – via cursieve tekst – wat ze denken en voelen. Zo zie je Floor worstelen met het verleden en haar best doen om alles te verwerken. Terwijl haar geen tijd wordt gegund hiervoor. Vooral haar angst is echt tastbaar en fragiel. Maar ook over de slechterik in het verhaal kom je meer te weten, met onder andere flashbacks naar zijn jeugd. Je zou er haast sympathie voor krijgen, als je niet beter wist.

Marja Boomstra heeft een directe en meeslepende schrijfstijl die extra focust op het psychologische aspect van de personages. En daar is ze nog veel meer dan in haar vorige boek in geslaagd. Het inleefvermogen in de personages ligt hoog. De hoofdstukken zijn daarbij erg kort, wat maakt dat het boek heel vlot leest. Slangenkoning is een boek dat je van begin tot einde in één keer wilt uitlezen, en waarbij je geniet van de spannende verhaallijn en de sublieme interactie tussen de hoofdpersonages.

Het gebeurt niet vaak dat ik een tweede deel veel beter vind dat het eerste, maar bij Slangenkoning is dit het geval. Het plaatje klopt voor mij. Daarom geef ik een dik verdiende 4,5 sterren!

Uitgever: Loft Books
ISBN: 9789047207160