‘Bestemming Parijs’ – Mirjam Mieserius

ISBN: 9789021031262

De 31-jarige Chloe McCoy vertrekt naar Parijs om haar langgekoesterde droom uit te laten komen. Ze wil alle bijzondere plekken bezoeken die speciaal waren voor haar geliefde schrijver Hemingway. Maar als ze de Franse schrijver Guillaume ontmoet, veranderen op slag al haar plannen. Hij laat haar zíjn wereld zien; een wereld waar Chloe van onder de indruk is. Als haar verloofde Peter als verrassing plotseling in haar geliefde Parijs opduikt, staat ze voor een moeilijke keuze. Gelukkig hebben haar nieuwe vriendinnen Sofia (oorspronkelijk New Yorkse) en Lizzy (uit San Francisco) altijd een luisterend oor. Sofia, die een goedlopende delicatessenwinkel runt, worstelt zelf met haar (geheime) verleden en wordt hiermee geconfronteerd in het heden. De knappe, zelfverzekerde Lizzy is vastbesloten een muze te worden in het bruisende Parijs, maar merkt al snel dat ook zij moet leren omgaan met teleurstellingen. Drie vrouwen met uiteenlopende karakters die allemaal op zoek zijn naar liefde, vriendschap en vooral naar zichzelf.

Schrijfster Mirjam Mieserius heeft met het eerste deel uit de driedelige serie Bestemming Parijs een heerlijke feelgoodroman neergezet. Ze neemt de lezer vanaf het eerste hoofdstuk mee naar het levendige Parijs en laat de mooie, romantische stad zien vanuit de ogen van Chloe, Sofia en Lizzy. Hoewel ze gedetailleerd de omgeving en de sfeer omschrijft, weet ze een goede balans te vinden en laat ze nog genoeg aan de verbeelding over van de lezers. Dat het verhaal af en toe voorspelbaar is, vond ik geen teleurstelling. Het is een aangenaam verhaal met mooie personages en een duidelijke onderliggende boodschap aan de lezer. Een verhaal waar je meteen weer inzit, ook wanneer je het een paar dagen weggelegd hebt.

Het is geschreven in de ik-vorm waarbij de drie hoofdpersonages Chloe, Sofia en Lizzy hun eigen belevenissen om en om vertellen per hoofdstuk. Doordat de hoofdstukken de naam van het personages als titel hebben, is het meteen duidelijk wie er aan het woord is en wordt voorkomen dat het verwarrend wordt. Het is erg knap dat de schrijfster deze drie verhaallijnen halverwege bij elkaar laat komen. Een keer was ik verward, omdat ik dacht een scène al gelezen te hebben, maar dat was uit het oogpunt van de ander.

Al vrij snel laat de schrijfster enkele bijzondere details vallen, waardoor de nieuwsgierigheid gewekt wordt. Hier wordt regelmatig opnieuw naar verwezen en dat zorgt ervoor dat het boek moeilijk weg te leggen is omdat je graag wilt weten wat er gebeurd is. Pas tegen het einde komt alles samen en worden gebeurtenissen duidelijk.

Mirjam Mieserius heeft de personages duidelijk en goed omschreven. De karakters en kenmerken zijn tactisch en onopvallend in het verhaal geplaatst. Hierdoor heb je als lezer al vrij snel een klik met iemand. Zo voelde ik empathie voor Chloe, terwijl ik me niet kon vinden in de ongevoeligheid van Lizzy. De schrijfster neemt je echt mee in de wereld van deze drie vrouwen.

Omdat het verhaal meeslepend is en erg lekker leest, merkte ik wel dat ik soms even bleef hangen op de Franse termen. Aangezien ik eigenlijk maar een paar woorden Frans ken, vond ik het jammer dat er geen subtiele verwijzing was naar de vertaling van die zinnen. Gelukkig kwam het zelden voor en deed het niks af aan het verhaal, omdat het verder goed te volgen is.

De afwisseling van positieve belevenissen en negatieve ervaringen, samen met de emoties die elkaar afwisselen, zorgen voor begrip en medeleven naar de personages toe. Mirjam Mieserius laat de emoties echt voelen bij de lezer. Daarbij weet ze met humor af en toe een lach op je gezicht te toveren.

Het nawoord heeft bij mij deze keer ook meer indruk gemaakt dan normaal. Zo geeft ze de lezer naast een bedankje voor alle mensen die haar gesteund hebben ook een indruk in haar schrijfproces, namelijk op welke manier Bestemming Parijs tot stand is gekomen. Het voelt als een soort verdieping van het verhaal. Ook het recept in het boek, de playlist en de tips zijn een leuk extraatje om nog meer de sfeer van Parijs te ervaren.

Bestemming Parijs is een heerlijk feelgood-verhaal over jezelf durven zijn. Het boek krijgt van mij 4 sterren. Ik kijk al uit naar de andere delen in deze reeks.

Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789021031262