‘Rosies reizende theewinkel’ – Rebecca Raisin

ISBN: 9789402712971

Rosie Lewis leidt een heerlijk leven. Ze heeft een chique baan als souschef, een liefhebbende echtgenoot en kinderen in de planning. Tot ze de ingepakte weekendtas van haar man aantreft en hij opbiecht dat hij er al tijden een affaire op na houdt. Rosie probeert haar gebroken hart te verzachten met een aantal glazen wijn. Als ze ’s ochtends ontdekt dat ze in haar beschonken bui online een felroze camper heeft gekocht, duurt het even voordat ze beseft dat dit dé kans is om haar leven om te gooien.

Rebecca Raisin heeft met Rosies reizende theewinkel een avontuurlijk verhaal neergezet waarin het thema vriendschap de overhand heeft. Door de vlotte schrijfstijl leest het boek lekker weg en is dit hét ultieme boek voor uren leesplezier. Verwacht geen diepgang, maar een prettig en amusant verhaal waarin genoeg te beleven valt.

Het eerste deel van het boek begint al meteen humoristisch met een dikke laag overdrijving er bovenop. De amusante situaties waarin Rosie belandt, hebben ervoor gezorgd dat ik met een grote grijns pagina na pagina heb verslonden. Ook heb ik genoten van Max en Rosie die elkaar keer op keer uitdagen op meerdere vlakken. De lichte strijd en de plagerijtjes onderling, toveren een lach op je gezicht.

Het is prettig dat de personages die in het begin geïntroduceerd worden (bijna) allemaal meegaan in heel het verhaal. De schrijfster heeft vooral de hoofdpersonages Rosie, Aria en Max een duidelijk karakter gegeven. Met name Rosie ondergaat gaandeweg het verhaal een duidelijke groei als persoon. Rosie en haar nieuwe vriendin Aria hebben twee tegenovergestelde karakters, maar omarmen deze verschillen steeds meer. Ze halen het beste in elkaar naar boven en leren daarvan. Zo is Rosie een controlfreak en leert ze steeds beter om dit in bepaalde situaties los te laten. Dat moet ook wel, want ook Max stimuleert haar om verder te kijken dan ze gewend is. Zo maakt ze kennis met de vegan-levensstijl van hem, waarbij snelle koolhydraten uit den boze zijn, maar waarvan ze maar moeilijk afscheid kan nemen. Dit levert af en toe geestige situaties op.

De auteur weet de lezer nieuwsgierig te maken met de situatie rondom Aria. Ze heeft momenten waarop ze zich terugtrekt, maar waarom is dat? Juist omdat dit regelmatig aangestipt wordt, blijft je nieuwsgierigheid keer op keer aangewakkerd.

Het verhaal had iets meer kracht kunnen hebben wanneer er meer beeldende omschrijvingen zouden zijn. De omgeving, het bakken van de lekkernijen, de geuren en smaken van de thee hadden wat meer beleving mogen hebben. De relaxte houding van de festivalverkopers krijg je als lezer wel mee, maar de sfeer van het festival zelf ontgaat je. De menigte, de muziek en de stemming die er heerst, wordt niet meegenomen in het verhaal. De schrijfster vertelt achteraf over de rijen wachtenden op het terrein, maar de situatie op het moment zelf, beleef je veel minder. Hierdoor heeft de schrijfster in mijn ogen jammer genoeg wat aspecten laten liggen. Hoewel deze punten zeker een levendiger beeld aan het verhaal zouden geven, blijft het een amusant verhaal dat lekker wegleest.

Het laatste deel van het boek heeft me echt verrast. Een onverwachte situatie die ik niet aan zag komen en waarin ietwat spanning toegevoegd is, heeft ervoor gezorgd dat ik een net iets hogere beoordeling heb gegeven aan dit boek dan ik eerst van plan was. Rosies reizende theewinkel krijgt van mij 4 sterren!

Uitgever: HarperCollins
ISBN: 9789402712971
Aantal pagina’s: 288