‘Passchendaele – Operatie rode modder’ – Michiel Janzen

ISBN: 9789401487344

Na enkele non-fictie boeken wist Michiel Janzen te verbazen met zijn Otto Skorzeny trilogie. Hitlers geheime Ardennencommando, De jacht op de Führer en Het Vierde Rijk blonken uit door de uitgebreide vakkennis van de auteur in combinatie met zijn talent om enigszins schurende personages zinderende avonturen te laten beleven. De lezer wordt overweldigd met gebeurtenissen die tevens tonen dat kleine details bepalen hoe wij ons de geschiedenis herinneren. Wanneer het net even anders was gegaan, had de wereld er nu anders uitgezien.

Met Passchendaele – Operatie rode modder verplaatst Janzen zijn strijdtoneel naar de Eerste Wereldoorlog. Het is een gedramatiseerd verhaal op basis van historische feiten. Hij is hier een meester in.

Ruim een week gaat in tijd voorbij in dit 280 pagina tellend verhaal. Een piloot van Ierse afkomst moet een belangrijke brief bezorgen. Wanneer hij boven oorlogsgebied vliegt, wordt hij uit de lucht geschoten en crasht hij in de modder van Ieper en omstreken. Daar waar de loopgravenoorlog de modder rood kleurt door de talloze soldaten die hier de dood vinden.

‘Only the dead have seen the end of war’

Daar waar de piloot wacht op hulp, ondernemen beide tegenstanders pogingen om de piloot in hun bezit te krijgen. Naast de ontberingen van deze oorlog toont het op meesterlijke wijze alle menselijke facetten van strijd. Alle emoties tussen vluchtgedrag en heldendaden krijgen hier aandacht.
Om de menselijke gevoelens direct naast de gebeurtenissen te plaatsen, toont dit verhaal op weergaloze wijze de Grote Oorlog op zijn allerkleinst. De wil om te overleven.

‘A true soldier fights not because he hates what’s in front of him, But because he loves what’s behind him’

Het omslag, het lettertype, de bijgevoegde plattegrond, de dagen van de week, de hoofdstukken, de uitgebreide verantwoording over feiten en fictie en het dankwoord ademen zorgvuldigheid, oog voor detail en fascinatie voor het onderwerp. Iedere scholier zou zo’n geschiedenisdocent willen. Of een gids wanneer je besluit om de locaties met eigen ogen te bekijken. Het boek laat zich niet wegleggen en is zo levensecht geschreven dat je de modder kunt proeven en de dood kunt ruiken. De zinloosheid hangt als ochtendmist in de lucht.

Op het moment dat ik de omslagfoto op social media postte kwamen de reacties binnen van mensen die tips hebben over het bezoeken van de omgeving van Ieper. De 90 kilometerslange auto route in Flanders Fields is zo’n aanrader waarbij je tientallen historische locaties aandoet die herinneren aan de Grote Oorlog. Een oorlog die in Nederland nauwelijks aandacht krijgt maar wel de uiteindelijke oorzaak was van de Tweede Wereldoorlog. Wel geruststellend dat dochterlief het afgelopen schooljaar een bezoek heeft gebracht aan de vele erevelden die hier te vinden zijn. Het voedt het besef dat we dit nooit mogen vergeten.

War,
What is it good for?
Absolutely nothing!

⭐️⭐️⭐️⭐️ Met Passchendaele – Operatie rode modder heeft Michiel Janzen de lezer verder mee teruggenomen in de wereldgeschiedenis. De Eerste Wereldoorlog (The Great War) is een oorlog die in de Lage Landen volstrekt verschillend is ervaren. Daar waar in Nederland, door de neutrale status, weinig tot geen herinneringen aan deze oorlog kleven, heeft België in deze oorlogsjaren symbool gestaan voor de hel op aarde. De meest bloederige strijd over een geografische afstand van een paar meter heeft Janzen verwerkt in deze historische roman. Zijn gedegen onderzoek naar feiten brengt een huiveringwekkend verhaal over moed, opoffering en waanzin.
Michiel Janzen schrijft wederom geschiedenis met dit verhaal.

Another mother’s breaking
Heart is taking over