‘Over mijn lijk’ – Jeffrey Archer

ISBN: 9789402713626

Jeffrey Archer staat bekend als meesterverteller, maar ik heb nog nooit wat van deze schrijver gelezen. Ik ben benieuwd of hij inderdaad een meesterverteller is. Ik zou het boek in de winkel laten liggen. De lay-out van de kaft oogt namelijk wat rommelig. De voornaam, Jeffrey, is in kleinere letters geschreven dan zijn achternaam, Archer. Daaronder staat de titel vermeld. Deze begint niet met een hoofdletter en is weer kleiner dan de achternaam en heeft een paarse kleur, terwijl deze kleur niet in de afbeelding voorkomt. Verder zie je een manfiguur die de trap op rent.

Het boek vertelt het verhaal van William Warwick. Je wordt meegenomen op een cruise. William Warwick en zijn vrouw Beth zijn op een luxe cruiseschip voordat William begint bij de afdeling coldcases van de Londense politie. Tijdens de reis overlijdt de directeur van de rederij onder mysterieuze omstandigheden. Samen met een jongeman, James, weet William deze zaak tot een goed eind te brengen. Tijdens de reis komt hij erachter dat zijn doodgewaande vijand en crimineel, Miles Faulkner, nog leeft, maar moeilijk te pakken te krijgen is. Welke rol de cold cases spelen in de zoektocht naar Miles Faulkner en welk verband er is, mag je zelf gaan lezen.

Het eerste stuk is best spannend en belooft veel goeds. Een beetje puzzelen en haast amateuristisch bezig zijn om een verdacht overlijden uit te zoeken. Maar dan komt het boek bij vier zaken waarvan ze nooit genoeg bewijs hadden om de verdachte veroordeeld te krijgen, de zogenaamde cold cases en dan begin ik de draad kwijt te raken. De twee verhaallijnen, die van William Warwick en die van Miles Faulkner, lopen door elkaar heen. Je moet goed je aandacht erbij houden want het ene moment ben je op het cruiseschip en dan halverwege het hoofdstuk schakel je om naar Faulkner en vervolgens weer terug naar William. De vier cold cases worden elk aan een teamlid van het cold case team toegewezen. Het team komt regelmatig bij elkaar om elkaar op de hoogte te houden van de status. Een lid van het team, Ross Hogan, die de ene keer Ross wordt genoemd en de andere keer Hogan, lijkt in het boek een aparte verhaallijn te hebben. Dan speelt ook de vrouw van William Warwick, Beth een rol in het verhaal doordat ze bevriend is met de vrouw/weduwe van Faulkner. Het maakt het verhaal rommelig en verwarrend.

Daarnaast zijn er zoveel onrealistische en ongeloofwaardige gebeurtenissen dat ik helemaal de draad kwijtraak; wie is nu de politie en wie de boef? Is het normaal om op die manier de cold cases op te lossen? De schrijfstijl vond ik wat grof, haast Amerikaans en niet het Engels zoals ik gewend ben van romans als bijvoorbeeld Agatha Christie.

‘Jij bent niet van middelbare leeftijd’ zei William, en hij pakte haar hand vast. ‘Dank je holbewoner, maar ik heb al twee dertigste verjaardagen gehad, voor het geval je het nog niet doorhad, en de kinderen gaan al snel naar de kleuterschool.’

Dit is een zin die me in verwarring brengt. Je kan het lezen alsof ze zestig is geworden als het letterlijk neemt. Dat klopt niet gezien de jonge leeftijd van de kinderen. Maar je kan ook lezen dat ze eenendertig geworden is, dan klopt het wel. Ik was blij dat Over mijn lijk uit was. Het boek is een los te lezen deel van een serie boeken rondom William Warwick. Wellicht moet ik wennen aan de schrijfstijl en de opbouw van het verhaal daarom geef ik 3 sterren.

Uitgever: HarperCollins Holland
ISBN: 9789402713626
Aantal pagina’s: 320 pagina’s