‘Nooit meer thuis’ – Inge Spaan

ISBN: 9789402712124

Inge Spaan is een accountant die in haar vrije tijd thrillers schrijft en daarnaast schrijfdocent is. In 2018 schreef ze zich in voor een opleiding aan de Schrijversacademie waar ze onder andere de specialisatie thrillers schrijven volgde. Nooit meer thuis is haar derde thriller.

De wereld van Meriam stort in als haar man vertelt dat hij bij haar weg gaat. Ze probeert met haar kinderen zo goed en zo kwaad als het kan door de scheiding te komen. De gebeurtenis zorgt ervoor dat ze met Nicoline, de moeder van haar dochters klasgenootje, een vriendschappelijke band opbouwt. Nicoline heeft het ook niet makkelijk, want haar dochter blijkt gepest te worden. Hun beide levens staan compleet op zijn kop als één van de meisjes verdwijnt en ze op zoek gaan naar de waarheid.

De proloog begint krachtig en pas later in het boek kan je deze verhaallijn plaatsen. Het verhaal wordt verteld vanuit Nicoline en Meriam. Hierbij wordt afgewisseld tussen het heden en de vorige maand, wat vooral in het begin van het boek verwarrend kan zijn. Wat daarbij ook op valt, is dat het verhaal van Meriam in de derde persoon verteld wordt en de verhaallijn van Nicoline in de eerste persoon. Pas aan het einde van het boek wordt het logisch waarom voor deze verhaalwijze is gekozen. Een enkele keer wordt een verhaal verteld vanuit Malendorp, de plaats waar het allemaal afspeelt. Op deze manier krijg je een helicopterview op alle gebeurtenissen en personages.

Spaan heeft een fijne vertelstijl en Nooit meer thuis leest vlot mede dankzij de korte hoofdstukken. De hoofdpersonen komen steeds meer tot leven. Meriam maakt een moeilijke periode door na de scheiding. Al de gevoelens die zij beleeft, komen geloofwaardig over en laten je meeleven met het personage. Nicoline daarentegen was voor mij een minder fijn personage. Ze heeft een houding die niet altijd begrijpelijk is, evenals de keuzes die ze maakt. Al is het wel begrijpelijk dat ze vecht als een leeuw voor het geluk van haar dochter. De liefde van beide moeders voor hun dochters is voelbaar.

Door de vertelwijze blijft de psychologische spanning, vooral in het begin, aanwezig. De hoofdstukken eindigen soms met een cliffhanger en je bent benieuwd waar het naar toe gaat. De spanning ebt op het einde een beetje weg en de ontknoping van het boek had verder uitgewerkt kunnen worden. Hetzelfde geldt voor de andere verhaallijn in het boek. Voor mijn gevoel draagt deze niet veel extra’s bij aan Nooit meer thuis. Terwijl het wel een interessant gegeven is om in een thriller te verwerken. Niettemin is het een boek dat je achter elkaar uitleest en waarvan de titel goed bij het verhaal past. Mijn waardering is 3 sterren.

Uitgeverij: HarperCollins
ISBN: 9789402712124
Aantal pagina’s: 302