‘Moordende hitte’ – Sophie Wester

ISBN: 9789461096777

Annejet besluit om samen met haar buurvrouwen een belevingstuin te maken. Maar dit loopt niet zoals ze had verwacht. Al vanaf het begin verloopt de samenwerking met haar beste vriendin Karin erg stroef, wat tot de nodige frustraties leidt. Wanneer er een nieuwe buurvrouw komt, de aantrekkelijke Katja, staan de verhoudingen op scherp. Met het stijgen van de temperatuur en de steeds ondragelijker wordende hitte, komen er goed bewaarde geheimen aan het licht. Tot alles helemaal uit de hand loopt.

Achter de auteursnaam Sophie Wester zit het auteursduo Sophie Fraza en Ester Ankoné. Beiden zijn docent Nederlands. Beide dames volgden een tweejarige schrijfopleiding, waarna ze besloten om een thriller te schrijven. Met Moordende hitte als resultaat. Een passende thriller bij de zomerse temperaturen van de afgelopen weken. In februari 2023 verschijnt hun tweede thriller Een lege plek.

Moordende hitte opent met een spannende proloog waardoor je als lezer onmiddellijk op het puntje van je stoel zit. Je wil meteen weten wat er aan de hand is en hoe het verder gaat. Het is een veelbelovende start van het boek. De spanning wordt echter niet doorgetrokken eenmaal het verhaal echt begint. En dit gebrek aan spanning zorgt er ook voor dat er geen tempo kan worden opgebouwd. Het kabbelt de hele tijd voort, met hier en daar een lichte piek. Pas naar het einde toe schiet de spanning terug de hoogte in, waarna je het slot in één keer uitleest.

De grootste oorzaak van het stagneren van de spanning en het leestempo zijn de vele personages die in het verhaal meedoen. Je moet namelijk eerst iedereen leren kennen, en dat duurt wel even. Het is daarnaast even wennen aan wie iedereen is. Gelukkig is er een handige plattegrond vooraan in het boek waarop aangeduid staat waar iedereen woont en wie bij elkaar hoort. Zelfs de huisdieren staan vermeld. Dat helpt je al een heel stuk vooruit. Al is het met een e-reader wel wat onhandig als je vaak wil kijken naar het overzicht.

Door de hoeveelheid personages is het moeilijk om ze allemaal grondig uit te werken. De belangrijkste zijn Annejet, Karin en Katja, en de focus ligt dan ook op hen. Je leest het verhaal afwisselend vanuit een van deze drie perspectieven. Ze hebben elk hun eigen karakter en problemen, met de daarbij horende frustraties. Je voelt daardoor hun onderlinge spanning goed aan, zeker met de geheimen die ze allen hebben. Ook komen ze geloofwaardig over. Naast de goed uitgewerkte hoofdpersonages zijn ook de thema’s in het verhaal zorgvuldig gekozen. Waarbij vooral goed bewaarde geheimen, intriges en ingewikkelde vriendschappen centraal staan.

Sophie Wester heeft een aangename en beeldende schrijfstijl, vergezeld met een vleugje humor. Je merkt op geen enkel moment dat Moordende hitte door twee auteurs is geschreven. Er is veel oog voor detail, zeker wat de personages betreft. De korte hoofdstukken en afwisseling in vertelperspectief zorgen ervoor dat het verhaal toch best vlot wegleest, ondanks dat de verhaallijn niet heel spannend is. Vooral het einde maakt daarbij veel goed. Moordende hitte is een degelijk debuut, en krijgt van mij drie sterren.

Uitgever: De Crime Compagnie
ISBN: 9789461096777
Aantal pagina’s: 281