‘Moord in de rue Dumas’ – M.L. Longworth

ISBN: 9789022338605

Professor Moutte, de decaan van de faculteit Theologie aan de universiteit van Aix-en-Provence, wordt vermoord in zijn kantoor. Hij had net meegedeeld nog niet in pensioen te gaan, wat voor de drie collega’s die op zijn baan uit waren geen goed nieuws was. Twee dagen later sterft zijn secretaresse bij een ongeval. Toeval? Of moord? Onderzoeksrechter Antoine Verlaque gaat samen met zijn vriendin Marine Bonnet, docente rechtsgeschiedenis, op zoek naar de moordenaar. Voor het te laat is.

Moord in de rue Dumas is het tweede boek dat draait rond onderzoeksrechter Antoine Verlaque en docente rechtsgeschiedenis Marine Bonnet. De Canadese Mary Lou Longworth debuteerde met Dood op kasteel Brémont, en heeft inmiddels al tien boeken geschreven in deze Provençaalse mysteries-reeks. Daarvan zijn er nu twee vertaald naar het Nederlands.

Het verhaal gaat onmiddellijk zonder inleiding van start in de faculteit Theologie. Je wordt als het ware direct in het verhaal gegooid, waarbij er al een groot aantal personages de revue passeren. Dat is even wennen, zowel aan de setting als aan de nieuwe personages. Je wordt meegevoerd naar het leven aan de universiteit, waar die avond bekend ging worden gemaakt die de winnaar was van een prestigieuze beurs en wie de bejaarde professor Moutte zou opvolgen. Van dit alles kwam echter niets terecht. Het tempo ligt dus van in het begin hoog, en dat is alvast een vooruitgang tegenover het vorige boek. Al duurt het tot de eerste dode valt voor de spanning echt aanwezig is.

Moord in de rue Dumas is net als Dood op kasteel Brémont een cozy crime. Een detective waarbij de nadruk meer op de omgeving en de Provençaalse sfeer ligt dan op het geweld en de misdaad zelf. Toch is er tussen beide boeken duidelijk verschil te merken. Waar het eerste boek eerder traag verliep en het verhaal eerder cozy dan crime was, zie je in dit boek een duidelijke verandering. Het is nog steeds een luchtig verhaal met oog voor de prachtige Provençaalse omgeving, het lekkere eten en de nodige – beste interessante – geschiedkundige informatie over Aix-en-Provence. Maar tegelijk is er meer aandacht voor het politiewerk en het zoeken naar de dader. En dat komt zeker de snelheid van het verhaal ten goede.

De personages Verlaque en Bonnet zijn inmiddels al een beetje gekend, en worden verder uitgediept in dit boek. Er is vooral aandacht voor hun relatie. Longworth probeert daarbij de lezer te triggeren door enkele zaadjes te planten. Dat maakt je als lezer direct al nieuwsgierig naar de volgende boeken. Ook commissaris Bruno Paulik heeft weer zijn rol in het verhaal. Daarnaast zijn er ook nieuwe personages, zoals Florence Bonnet, de moeder van Marine. Omdat ze ook aan de faculteit Theologie is verbonden moet ze door Verlaque, haar schoonzoon zeg maar, worden verhoord. De band die Florence heeft met haar dochter is niet bepaald goed, iets dat tijdens het lezen dan ook al snel opvalt. En ook nu weer smijt de auteur een lijntje uit door even te verwijzen naar Marines vader, zonder veel meer.

Mary Lou Longworth heeft een aangename en beschrijvende schrijfstijl, met oog voor detail. Ze weet perfect de gezellige Provencesfeer weer te geven, met het lekkere eten, de wijn, en alle bijhorende typische geuren en kleuren van in die streek. Je ruikt de Provence als het ware. Daarmee doet ze het cozy-gehalte zeker eer aan. Maar dit keer kun je wel spreken van cozy crime, en dat is een vooruitgang ten opzichte van Dood op kasteel Brémont. De verhaallijn waarbij wordt gezocht naar de moordenaar krijgt meer aandacht. Er worden veel mensen verdacht, en het is zoeken naar wie uiteindelijk de dader is. Een gezellige whodunit, waarbij je als lezer actief mee speurt. De hoofdstukken zijn goed kort, wat maakt dat het leestempo omhoog gaat.

Moord in de rue Dumas is op alle vlakken een verbetering, en de intrigerende personages doen je uitkijken naar het volgende deel. Hopelijk komt dit er snel aan in het Nederlands. Voor nu geef ik 3,5 sterren.

Genre: cozy crime
Uitgever: Manteau
ISBN: 9789022338605