‘Mare Liberum’ – Adrian Goldsworthy

ISBN: 9789022598214

Adrian Keith Goldsworthy (1969) is een Brits historicus en auteur. Hij studeerde aan de Universiteit van Oxford en promoveerde daar op ‘klassieke geschiedenis’. Hij is gespecialiseerd in zijn kennis over de Romeinse geschiedenis. Hij schreef hierover meerdere boeken, waaronder de trilogie Centurion, waarvan Mare Liberum het tweede deel is. Dit boek verscheen reeds in 2018 en verschijnt nu in een uitstekende Nederlandse vertaling van Joost van der Meer en William Oostendorp. In het voorjaar van 2024 zal het derde en tevens laatste deel verschijnen uit deze trilogie: Brigantia.

Waar gaat het verhaal over?
Flavius Ferox, de Brits Romeinse Centurion speelt nog altijd de leidende rol in dit tweede verhaal uit de Centurion trilogie. Zijn aanzien is na het eerste avontuur gestegen bij de prefecten en andere Romeinse superieuren. Na de landing van een aantal boten met Novantae, afkomstig uit de regio waar nu zuidwest Schotland ligt, ontstaat een klopjacht met de Romeinen. Het is slechts het begin van een nieuwe rusteloze en strijdrijke periode voor Flavius en zijn kompanen. Daar waar de strijd zich in het eerste deel vooral op het land afspeelde, gaan we nu het water op. Waarschijnlijk zal het slotdeel uit deze trilogie niet de populaire slogan ‘Ter land, ter zee en in de lucht’ rechtvaardigen. Het enige dat vloog in de tweede eeuw na Christus waren de stenen en werpsperen, op zoek naar menselijk weefsel.

Voor de liefhebber van een kruising tussen historische feiten en een klein beetje fictie is het weer genieten geblazen. Ook al vielen de gebeurtenissen incidenteel in herhaling wanneer wederom strijd wordt gevoerd op een verdedigingstoren en er opnieuw een druïde opduikt nadat de vorige in Vindolanda werd verslagen. Goldsworthy kan zo boeiend vertellen dat je ademloos pagina na pagina omslaat terwijl je aan zijn lippen hangt.

De momenten van strijd (en die zijn er) bevielen mij minder. Ik vond het minder overzichtelijk wat de auteur probeerde te beschrijven. Hierdoor miste je het overzicht tijdens het gekletter van zwaarden en het struikelen van paarden, waardoor een chaotisch strijdperk ontstond zoals we bij the Lord of the Rings gewend zijn. Dat vond ik een minpunt.

Naast al het historisch en cultureel detail zijn de gevechten een welkom actievol intermezzo en door de rommelige weergave van de strijd, verlangde ik nu steeds weer naar het verhaal na de gevechten.

Na zevenentwintig hoofdstukken, een epiloog, een historische achtergrond en een overbodige verklarende woordenlijst is het boek uit. En is er nog voldoende ruimte in de verhaallijnen om met interesse op het slotdeel te wachten. Het los lezen van delen uit deze trilogie is niet aan te raden. Het is juist de politieke, relationele en mentale ontwikkeling van Flavius Ferox die de boeken zo mooi maken.

De term historische thriller op het omslag blijf ik een vreemde keuze vinden. Niet de thrillerlezer maar de nieuwsgierige historicus zal hier maximaal van genieten.

⭐️⭐️⭐️ Mare Liberum maakt de sluimerende romein in mij wakker. Geen idee dat hij in mij zat maar het voelt alsof je erbij daadwerkelijk bent, in de juiste tijdgeest. Adrian Goldsworthy heeft met dit tweede deel in de Centurion reeks een staaltje historie en strategie verzameld om met de lezer te delen. Dit gaat op momenten ten koste van de vernieuwende belevenis die het eerste deel Vindolanda zo kenmerkte. Wel nog altijd zeer de moeite waard.

‘Their eyes they change colour from grey to green
And when they’re blue they weigh the scene
The endless games played in the timeless zone