‘Lucas’ Wars’ – Laurent Hopman & Renaud Roche

ISBN: 9789002281143

Lucas’ Wars is een graphic novel van de auteur Laurent Hopman en illustrator Renaud Roche. Het verhaal brengt je een waarheidsgetrouwe kijk in de totstandkoming van Star Wars. Het geeft je een kijk in het hoofd van één van ’s werelds meest gekende regisseurs, met name George Lucas.

De cover lijkt heel eenvoudig, namelijk een tekening van George Lucas in zijn regisseursstoel in de woestijn , starend naar de ondergaande zon. De woestijn symboliseert de planeet Tatooine, waar zowel hoofdpersonages Luke als Anakin Skywalker opgroeien. Daarnaast vinden er veel scenes plaats op de planeet.

De cover weerspiegelt verder ook de mens achter de regisseur. Een individu dat niet graag al te veel sociale interacties aangaat en wat in zijn eigen wereld leeft met een eigen gedachtegang. Op het einde van de graphic novel, krijg je een alternatieve cover te zien. Deze lijkt op een filmposter, waarbij George Lucas omringd wordt door veel mensen. Ik ben blij dat er uiteindelijk toch werd gekozen voor de cover waar George Lucas alleen werd afgebeeld, omdat deze meer sprekend is voor het karakter van de held.

Met ruim 200 pagina’s kan je spreken van een goed gevulde graphic novel. En toch krijg ik het gevoel dat het verhaal nog niet af is. Van zodra ik het dichtklapte, hunkerde ik naar meer. Ik wil meer weten over deze bekende man. We kennen allemaal Star Wars, of we het nu gezien hebben of niet. Zowat iedereen kan zeggen dat George Lucas de regisseur achter de film is. Er wordt gefocust op de jaren voor de het uitkomen van de eerste film (Star Wars IV: a new hope). Deze strip gaat verder, gaat dieper, zoomt keihard in op de mens achter de regisseur. Een eenzaat die sociale interacties schuwt. Zijn gedachtegang is complex en de filmindustrie begrijpt zijn films niet. Gelukkig staat achter elke man een sterke vrouw, die blijft geloven dat het hem zal lukken. Deze strip gaat niet zozeer over de films, maar wel over hoe hij de acteurs voor Star Wars castte (hij wilde absoluut geen acteur waar hij eerder mee samenwerkte), of over de romances die zich op de set afspeelden tussen acteurs, of over hoe vaak het script herschreven werd en nog zoveel meer.

De tekeningen werden bewust simpel gehouden, geen extreme details, maar toegankelijke tekeningen. De inkleuring van het artwork is fenomenaal. Een subtiel kleurgebruik die spot on is, in een hoofdzakelijk zwart-wit verhaal. Kleine accenten worden ingekleurd, maar er wordt niet meer kleur dan nodig gebruikt. Zo zie je bijvoorbeeld een castingproces, waarbij heel wat potentiële acteurs worden gescreend. Uiteraard passeren de hoofdrolspelers van de films (zoals onder andere Harrison Ford en Carrie Fisher) ook de revue en deze worden dan bijvoorbeeld ingekleurd, terwijl de niet geselecteerde acteurs in het zwart-wit verschijnen. Het summiere gebruik van kleur stoort niet. Ik had niet het gevoel dat er een keuze moest gemaakt worden tussen ofwel zwart-wit, ofwel kleur. Het maakt de strip af, door net op die manier in te kleuren.

Van mij krijgt ‘Lucas’ Wars 5 sterren. Als fan van de franchise had ik hoge verwachtingen en deze heeft dit zeker ingelost. Een prachtig verhaal en must have voor elke fan!

Ellen Claeys

Genre: Graphic Novel