‘Let’s Rock’ – Sofie Metsers

ISBN: 9789464945997

In december 2022 deed Sofie Metsers mee aan een schrijfwedstrijd van Hamley Books. Haar verhaal verscheen in The Writing Games by Hamley Books, een verhalenbundel. In 2023 werd het manuscript dat ze toen instuurde gepubliceerd als boek, Let’s Rock.
De cover Let’s Rock zou mij op het eerste zicht niet echt aantrekken om het boek ook daadwerkelijk te lezen. Het lijkt een promoposter van een rockband, maar toont weinig over het verhaal. Als je naar de cover kijkt, zou ik een jeugdboek over een rockgroep verwachten zonder de diepgang die Let’s Rock toch wel biedt.
In Let’s Rock maken we kennis met Dean en Vanessa. Dean woont in Londen. Overdag is hij rekkenvuller bij de Tesco, ’s avonds probeert hij als gitarist door te breken met zijn band “Flight of the Stars”. Dean out zich als aseksueel.  Op een dag komt Vanessa bij hem in het appartementsblok wonen. Vanessa komt uit België en werkt als marketeer voor een dierenvoedingswinkel. Ze houdt niet van romantiek, wel van een stevige flirt. Het lijkt erop dat Dean en Vanessa niets met elkaar gemeen hebben. Dan stuit Dean op een post op Instagram. Rare Records, een platenlabel, houdt een wedstrijd, Let’s Rock. De band die deze wedstrijd wint krijgt een platencontract. Helaas, vlak voor deze belangrijke wedstrijd die “Flight of the Stars” op de kaart kan zetten, verlaat de zanger de band. Een ramp voor Dean! Maar dan waait de melodieuze stem van Vanessa door het open raam naar buiten. En wat voor een stem! Kan zij de nieuwe zangeres worden van de band? Ondanks hun verschillen? Dat lees je in Let’s Rock.
De auteur gebruikt het personaal vertelperspectief. Je bent toeschouwer van het leven van Dean en Vanessa, alsof je in het publiek zit en het optreden van hun leven volgt vanop de eerste rij. Dit doet echter niets af aan het inleven in de personages. De auteur heeft de tijd genomen om de personages rustig aan je voor te stellen, de omgeving te beschrijven, details te beschrijven en dit zonder het verhaal te laten kabbelen of zonder dat het storend wordt. Je wordt snel meegezogen in het verhaal en je kunt echt irritatie voelen bij bepaalde reacties en medeleven bij andere passages. Inleven gaat vanzelf.  De hoofdstukken zijn kort en vertellen afwisselend het verhaal van Dean en het verhaal van Vanessa. Op die manier kun je je heel vlot verplaatsen in beide personages. Ze vertellen hetzelfde verhaal, maar vanuit een ander perspectief, een andere emotie. Door het voortdurend wisselen van de personages en mede ook door de vlotte schrijfstijl van de auteur, blijf je lezen.
Gaandeweg zie je Dean en Vanessa veranderen, loslaten, ontdooien, zich openstellen. De auteur heeft diepgang in het verhaal gestopt door hen een ontwikkeling te laten doormaken. Een mooie evolutie waarin de muziek een enorm krachtig medium is. “De muziek was hun conversatie”. Je leert Vanessa en Dean beter kennen, hun wonden en onzekerheden. Als lezer is het een mooi, soms woelig, soms herkenbaar traject om mee te mogen volgen. Zonder veel blasé en hoogstaande termen, maar net met een heel eenvoudig verhaal, weet de auteur thema’s als aseksualiteit, aromantisch zijn, identiteit, familiebanden en onzekerheid aan te stippen.
“Weet je, Dean, voor iemand die zo bezig is met Rock ‘n Roll ben jij erg weinig seks en erg weinig drugs.”
Dit gevoel had ik af en toe ook bij het verhaal. Het had iets meer Rock ’n Roll mogen zijn, met iets meer haar op de tanden van de personages. Iets minder braaf.  Een ander klein gemis in dit verhaal, is het ontbreken van songteksten. Dean en Vanessa schrijven samen songs over het diepste van hun gevoelens. Ze communiceren op deze manier met elkaar. De auteur raakt af en toe wel kort de inhoud aan van de songs, maar ik mis toch de volledige songtekst van de liedjes die ze geschreven hebben. Het was zeker een meerwaarde als deze achteraan het boek zouden zijn toegevoegd.  Maar laat dit een van de weinige puntjes van kritiek zijn op dit fantastische debuut van Sofie Metsers.
Het boek eindigt met een epiloog die zich 3 maanden later afspeelt. Een mooi einde van dit verhaal. Nog even een laatste blik op hun leven, voor je afscheid moet nemen van hen.  Let’s Rock is een krachtig verhaal over hoe muziek je een taal kan geven als je de woorden niet vindt om jezelf uit te drukken. Over een zoektocht naar je identiteit en over hoe je te verbinden met anderen. Over verdraagzaamheid, jezelf durven zijn en je gevoelens leren uiten op een manier die bij jou past. Over een maatschappij die heel divers is, maar net door die diversiteit zo mooi. Hierdoor, en door de vlotte schrijfstijl waardoor ze je meezuigt in haar verhaal, krijgt Sofie voor haar debuut Let’s Rock 4 sterren vol Rock ’n Roll.
Ellen Boutsen
Genre: feelgood, roman
ISBN: 9789464945997