‘De storm van ons bestaan’ – Vanessa Chan

ISBN: 9789044651577

Vanessa Chan groeide op in Maleisië, maar woont momenteel in Brooklyn. Vanuit haar Maleisische achtergrond schrijft de auteur vooral historische romans. Met De storm van ons bestaan neemt ze haar lezers maar naar WOII. Het boek werd wereldwijd vertaald en is een heuse bestseller geworden.

Abel, Cecily’s zoon, wordt opgepakt en naar een Japans krijgsgevangenkamp in Noord Thailand gestuurd. In onontbeerlijke omstandigheden wordt hij gedwongen om aan de Birma-Siam spoorweg te werken. Hij overleeft er nauwelijks de martelingen van de Japanse soldaten. Ondertussen werkt zijn oudste zus Jujube, in zijn geboortedorp Bintang, in een lokaal theehuis. Ze probeert er het getreiter van de dronken Japanse soldaten te weerstaan. En zijn jongste zusje Jasmin wordt thuis opgesloten zodat ze niet naar een bordeel gestuurd zou worden door de Japanse bezetter. Hun moeder Cecily gaat gebukt onder schuldgevoel. Tien jaar geleden kwam ze in een spiraal van dagelijkse sleur als huismoeder terecht, totdat ze de charmante Fujiwara ontmoette. Ze werd ingelijfd als spionne door de Japanners, die haar een beter leven beloofden wanneer zij aan de macht zouden komen.

Dit boek is terecht een wereldwijde bestseller die hier in Vlaanderen en Nederland toch wat meer in de schijnwerpers mag staan. Ik lees graag boeken over WOII die de wat minder bekende thema’s belichten en De storm van ons bestaan is er zo een. Het was voor mij een eerste kennismaking met de gebeurtenissen van WOII in Maleisië en de auteur heeft met dit werk mijn nieuwsgierigheid geprikkeld naar deze regio tijdens deze periode. Vanessa Chan snijdt interessante thema’s aan waarvan we soms vergeten dat die ook plaats hebben gevonden tijdens de Grote Oorlog zoals kinderprostitutie, dwangarbeid, Aziatische spionage, … .

Het boek begint met een korte inleiding van de auteur, waarin ze uitlegt vanwaar het idee is gekomen om dit boek te schrijven. Meestal staat deze informatie in een nawoord en blader ik, voor ik het verhaal begin te lezen, er al even naartoe. Ik vond het fijn dat in dit boek deze informatie al op de eerste pagina’s te vinden was.
Het verhaal zelf wordt in een eenvoudige stijl verteld, en dit is dan ook mijn enige puntje van kritiek. De schrijfstijl had iets meer beeldend mogen zijn. Ik miste de Aziatische sfeer waardoor ik mij niet echt in Bintang waande en wat meer diepgang mocht hebben.

Het verhaal dat de auteur brengt is beklijvend en grijpt je vaak naar de keel. Het toont nogmaals aan hoe wreed mensen wel niet kunnen zijn tegen elkaar. De personages zijn allemaal bijzonder. Hoewel Cecily en Fujiwara geen lieverdjes zijn, gaan we ze als lezer ook niet haten. Door de eenvoudige schrijfstijl van de auteur miste ik ook hier diepte, wat zijn hun beweegredenen, wat voelen ze, hoe denken ze, … . Vooral in de uiteindelijke plot, bij hun confrontatie had ik graag geweten wat in hen omging. Ik bleef hier wat op mijn honger zitten. Maar De storm van ons bestaan is een sterk debuut en smaakt naar meer. Vanessa Chan is een auteur die zeker nog zal groeien en ik kijk dan ook uit naar haar volgende werk.

Tot slot nog, uitzonderlijk een kort woordje over de titel De storm van ons bestaan. Het verhaal in combinatie met de titel zet je echt aan tot nadenken en filosoferen over het leven. Welke gevolgen hebben onze daden uit het verleden, tot wat kunnen deze leiden en wat doen ze met onze naasten? Cecily’s daden hadden grote gevolgen voor haar gezin en omgeving een tiental jaren later.

Dit is een bijzondere roman, die nog lang zal blijven hangen bij zijn lezers. Het is een sterk verhaal dat door een krachtigere schrijfstijl beter belicht was geweest. Doch is dit een sterk debuut dat naar meer smaakt! 3 sterren.

Uitgever: Prometheus
ISBN: 9789044651577
Aantal pagina’s: 339