‘Laatste belofte’- Angela Marsons

ISBN: 9789049202873

In 2015 schreef Angela Marsons haar eerste thriller en nu negen jaar later is ze een bestsellerauteur. Toch moet ik eerlijk bekennen nog nooit wat van haar te hebben gelezen, maar wel al veel goeds over haar gehoord. Ik kreeg dit boek als verrassing toegestuurd van Uitgeverij Boekerij en ben heel blij eens een boek van haar te lezen. Angela Marsons woont in Engeland, Black Country. Daar spelen haar boeken zich ook af. Laatste belofte is het negende deel in de serie over rechercheur Kim Stone, ik ben benieuwd of ik, zonder de voorafgaande delen te hebben gelezen, toch de verhaallijn kan volgen.

Het verhaal maakt mij duidelijk dat een van de teamleden is overleden en dat Kim Stone herstellende is van een beenbreuk. Zodra het gips eraf is gaat ze, tegen het advies van de arts in, weer volledig aan het werk. Dan wordt het lijk gevonden van dokter Gordon Cordell, behoorlijk toegetakeld. Kim Stone kent deze man van een eerdere zaak waar nooit voldoende bewijs was om hem veroordeeld te krijgen. Wanneer vervolgens zijn zoon een ongeluk krijgt, rijst de vraag of er opzet in het spel is. Dan wordt er nog een lijk gevonden en het verband tussen deze zaken begint zich af te tekenen.

Kim en haar team komen dan steeds dichterbij de dader. Daarnaast speelt een andere verhaallijn van een vermissing. Tijdens de afwezigheid van Kim is het team opgesplitst en verdeeld over andere eenheden van politie. Stacey heeft gewerkt aan een melding van een vermissing van een tienermeisje. Vanwege personeelsgebrek en omdat het meisje al vaker is weggelopen is er nooit wat met de zaak gedaan. Stacey kan de zaak niet loslaten. Haar intuïtie wil er toch induiken, ook al gaat de moordzaak voor. Of en hoe deze verhaallijnen bij elkaar komen mag je zelf gaan lezen.

Het is een boek dat zich duidelijk afspeelt in Engeland. Het is een whodunit en je kan als lezer heerlijk puzzelen. Ik heb wel de eerdere delen gemist omdat Angela Marsons zoveel aandacht besteed aan het goed neerzetten van de personages en hun ontwikkeling. De zaak staat wel op zich, maar er zijn dus ook daarin verwijzingen naar eerdere zaken. Ik vind het knap dat Angela Marsons, zonder de spanning tekort te doen, de personages en hun emoties zo goed beschrijft. Het team van Kim vormt de hoofdpersonages van dit boek, terwijl in veel boeken duidelijk één hoofdpersonage is. Doordat ieder personage van het team is uitgewerkt, kan je meeleven met ieder van hen. In ieder personage zit wel iets dat je herkent. De emoties van rouw en gemis zijn duidelijk voelbaar in het boek, maar ook hoe geef je een nieuw lid van het team een plaats die hij verdient? Toch is het geen psychologische roman, de spanning voert de boventoon.

De opbouw van het boek is ook zorgvuldig gedaan. Het boek begint met een proloog die een tipje van de sluier oplicht en eindigt met een epiloog die de laatste losse eindjes verbindt. De hoofdstukken daartussen zijn chronologisch opgebouwd en steeds wordt er een stukje van de puzzel prijsgegeven. Ik houd nu al van Kim en haar team en ik heb nog maar een boek gelezen uit de serie. Kortom, een heerlijk boek dat ik graag 4 sterren geef.

Genre: thrillers & Spanning
Serie D.I. Kim Stone (9)
ISBN: 9789049202873