‘Kunstbende 1: Het Van Gogh-mysterie’ – Deron Hicks

Genres: ,

ISBN: 9789026159183

Het Van Gogh-mysterie is het eerste deel in de nieuwe Kunstbende-reeks. Maak je klaar voor een spannend verhaal boordevol weetjes over de bekende kunstenaar ku en zijn werken. Telkens wanneer er een belangrijk kunstwerk ter sprake komt, vind je een QR-code die je naar een foto en extra informatie leidt. Het is de ideale manier om kinderen kennis bij te brengen over kunst. Onlangs verscheen het tweede deel De Rembrandt-roof. De Amerikaanse auteur Deron Hicks schreef ook al een derde boek, maar deze is nog niet vertaald.

Een jongen zit eenzaam op een bankje in een museum. Hij weet niet wie hij is, waar hij vandaan komt of waarom hij zoveel weet over kunst. Hij wordt door de politie ondergebracht bij een opvanggezin, waar hij Camille ontmoet. Omdat de jongen ook zijn naam vergeten is, noemt Camille hem Art. Al snel merken beiden dat er gevaarlijke mensen achter Art aan zitten. Niet alleen moet hij proberen zijn verleden te achterhalen, maar hij moet ook uit handen zien te blijven van de vijand. Zonder dat hij het weet, speelt hij een belangrijke rol in het tegenhouden van de grootste kunstfraude ooit.

Tijdens de proloog wordt al onmiddellijk een bepaalde mate van spanning en mysterie gecreëerd. Je maakt er kennis met de jongen die zijn geheugen kwijt is. Net als het hoofdpersonage zelf wil je te weten komen wie hij is en wat hij daar doet. De nieuwsgierigheid is gewekt, wat je snel verder doet lezen in het boek. Een sterke en geslaagde opener, die zijn raadselachtigheid verderzet in de daaropvolgende hoofdstukken.

Het concept van dit museummysterie is vrij origineel. Het Van Gogh-mysterie draait rond kunstdiefstal en -fraude, maar naast de vele spannende scènes is er ook ruimte voor educatieve informatie. Het gebruik van QR-codes is slim en toepasselijk in het huidige tijdperk. Handig hieraan is dat wie geen behoefte heeft in deze extra informatie, dit gewoon kan negeren door de codes niet in te scannen. Zo is dit boek voor iedereen toegankelijk.

De plot is grondig uitgewerkt en kent een gestage opbouw, waarbij pas op het einde alle puzzelstukjes op zijn plek vallen. Er zijn enkele onverwachte plotwendingen in het verhaal te vinden, alsook de nodige cliffhangers op het einde van de korte hoofdstukken. Het is daarnaast vooral intrigerend dat je in het begin net zo weinig weet als het hoofdpersonage. Dat nodigt de lezer uit om mee te denken en te zoeken. Hoewel de doelgroep zich focust op tien- tot vijftienjarigen, is het boek zeker ook interessant voor oudere lezers.

De hoofdpersonages Art en Camille zijn beiden erg goed neergezet. Het zijn twee prille tieners met een enorm gevoel voor rechtvaardigheid. De meeste evolutie zie je bij Art, omdat hij door zijn geheugenverlies zichzelf letterlijk opnieuw moet leren kennen. Hij is een slimme en moedige jongen die heel veel van kunst weet. En je ziet zijn zelfvertrouwen groeien doorheen de verhaallijn. De manier waarop bepaalde stukjes informatie over hemzelf terugkomen, is door de auteur zeer realistisch uitgewerkt. Ook Camille heeft een sterke persoonlijkheid en is niet op haar mondje gevallen. Ze is een dappere en stoere meid, die een hechte vriendschap sluit met Art. Ze laten elkaar niet in de steek, en die vriendschap is prachtig om te zien.

Het Van Gogh-mysterie leest lekker vlot dankzij de eenvoudige en aangename schrijfstijl van Deron Hicks. Het wordt daarnaast tijdens het lezen duidelijk dat de auteur een uitstekende kennis heeft over kunst en schilderen. Niet verwonderlijk, want hij slaagde dan ook voor een universitaire studie in de Schilderkunst. Dit zorgt voor de nodige details rond de genoemde kunstwerken en het schilderen op zich, maar het blijft steeds begrijpelijk voor de beoogde doelgroep.

Kortom, Het Van Gogh-mysterie is een spannend, boeiend en leerzaam boek dat smaakt naar meer. Inmiddels ligt boek twee al klaar om tijdens mijn vakantie te lezen. Vier sterren****

Genre: fictie 10-15 jaar
Uitgever: de Fontein Jeugd