‘De kristallen tempel’ – Peter DeWillis

ISBN: 9789463082662

Nadat het derde deel in de serie van De boeken van Terra Fabula – De vervloekte orakelsteen in een cliffhanger is geëindigd, pakt Peter DeWillis in dit vierde deel De kristallen tempel de draad moeiteloos op. Voordat hij de lezers weer meeneemt op avontuur trakteert hij hen wederom op een grappig voorwoord. Zijn voorwoorden brengen je direct in de stemming om aan het boek te beginnen.

‘Voor jou liggen wellicht de meest duistere pagina’s uit de geschiedenis van Terra Fabula. Het is na alle meeslepende gebeurtenissen….een behoorlijk groot wonder dat je ze [red. de hoofdstukken] kunt lezen. Mogelijkerwijs had je nu een inktzwart boek in jouw handen gehad. Of een heel angstig, waarvan je de bladzijden met veel zwoegen en zweten moest openwrikken, omdat het zijn verhaal niet durfde te vertellen. En om nu een boek te gaan lezen met een breekijzer is wellicht ietwat overdreven’

Dit triggert onmiddellijk om het verhaal met leuk spannend ongeduld te gaan lezen. Welke magische spreuken ga je tegenkomen? Wat heeft het gezelschap allemaal meegemaakt?

Waar de schrijver in het vorige deel in het begin meer moeite leek te hebben om het verhaal vorm te geven c.q. op gang te brengen, heeft hij daar in dit deel geen moeite mee. De spanning en de vaart zitten er van meet af aan in. Peter DeWillis neemt je mee in de queeste van Martha en William om hun moeder te redden en hiermee ook het lot van Terra Fabula veilig te stellen. Het is letterlijk een race tegen de klok, want als de rode bloedmaan aan de hemel verschijnt dan zal letterlijk de hel los kunnen gaan barsten in het koninkrijk. Op leven en dood is dan niet alleen nog maar een uitspraak, maar een realiteit. Zal de duisternis, de dood als heerser uit de strijd komen, of zal het licht de duisternis kunnen verjagen en daarmee het leven laten zegevieren?

Met zijn beeldende manier van schrijven verblijf je haast zelf in de magische wereld van Terra Fabula. In De kristallen tempel zit heel veel actie. Meer dan in het vorige deel. Als lezer krijg je amper de tijd om op adem te komen. De magie vliegt je ook nu om de oren, maar de toverspreuken die in de boeken leken te leven, zijn minder nadrukkelijk aanwezig dan in de eerdere delen. De verhalen van Terra Fabula zijn niet alleen maar avontuur, spanning, fantasie en magie. Ook nu verwerkt Peter DeWillis maatschappelijke thema’s in zijn verhaal. Hij weet deze onderwerpen goed in de verhaallijn te verweven. Zaken als oorlog, leven en dood, maar ook hoeveel het hebben van een naam betekent.

Deze keer schoot na het lezen van de onderstaande passage de zin ‘A name is an I’ uit Victor Hugo’s Les Misérables (Pagina 868, Barnes & Noble Leatherbound edition – 2017 printed by Sterling Publishing Co., Inc.) door mijn hoofd.

‘Het was vreemd dat een naam zoveel betekenis kon geven, zonder dat William de kinderen kende’

Peter DeWillis is daarmee ook (licht) filosofisch bezig. Hij zet de lezer aan tot nadenken over diverse onderwerpen zonder dat dit ten koste gaat van de vaart in het verhaal. Het draagt ook bij aan de ontwikkeling van de hoofdpersonen. Martha en William worden beetje bij beetje volwassener. Hun karakters groeien letterlijk en figuurlijk. De auteur weet dit goed vorm te geven. Hij is in staat om het gevoelsleven, de angsten en de onzekerheden treffend neer te zetten. Sowieso is hij goed in beklemmende passages te schrijven. Of het nu gaat om actiepassages of het uitdrukking geven aan de innerlijke wereld van de personages.

Waar hij wat mij betreft wel meer mee worstelt is de overgang naar een volgende fase in de geschiedenis van het koninkrijk. In deel drie uit dit zich in de trage start van het boek en in dit vierde deel komt dat naar voren in de afhandeling van de plot. Het hoge tempo, de natuurlijke flow verdwijnt helaas aan het einde van De kristallen tempel. De opmaat naar het vijfde deel in de serie voelt geforceerder aan. De gevolgen van de gebeurtenissen worden een beetje te oppervlakkig afgehandeld. De impact op de levens van het gezelschap wordt onderbelicht. De laatste hoofdstukken zijn ook trager en langdradiger, wat een domper is op het geheel. Peter DeWillis eindigt het boek wel met een open einde die de nieuwsgierigheid aanwakkert, maar helaas is de weg ernaar toe in deze hoofdstukken wat saaier. Hierdoor krijgt De kristallen tempel van mij ‘slechts’ 3,5*

Genre: Fantasy jeugd
Uitgever: Zilverbron
ISBN: 9789463082662