‘Kinderspel’ – Paul Cleave

ISBN: 9789021030937

Cameron en Lisa Murdoch zijn een gekend misdaadschrijverskoppel. Tijdens hun tournee ter promotie van hun boek zeggen ze als grap dat niemand zo gemakkelijk met een misdaad zou wegkomen als zij. Het is toch hun werk als misdaadauteurs. Wanneer hun zevenjarige zoon Zach wordt vermist, staan ze onmiddellijk bovenaan de verdachtenlijst.

Paul Cleave is een Nieuw-Zeelandse auteur, waarvan reeds twee boeken in het Nederlands zijn vertaald. Met Kinderspel heeft Cleave een spannende en intrigerende thriller neergezet die nog lang nazindert.

Het verhaal opent met een zeer spannende proloog die onmiddellijk al een hoop vragen oproept. Na deze mysterieuze opening begint daarna de werkelijke start van het verhaal. In de eerste hoofdstukken maak je kennis met Cameron, Lisa en hun zevenjarige zoon Zach Murdoch. Als Zach een boze bui heeft, begint hij te gillen of loopt hij weg. Hij maakt het zijn ouders zo heel moeilijk. Dan ligt Zach op een ochtend niet meer in zijn bed. Vanaf dan is de spanning terug aanwezig, en blijft deze de hele tijd onderhuids zinderen. De vele cliffhangers aan het einde van een hoofdstuk en enkele plotwendingen zorgen daarbij voor enkele grote pieken. Door de wat tragere opbouw van de plot moet je daar wel even op wachten. Maar eenmaal de vaart en spanning erin zit kun je het boek maar moeilijk meer wegleggen.

De verhaallijn wordt verteld vanuit twee perspectieven, namelijk deze van Cameron, Zachs vader, en inspecteur Rebecca Kent die het onderzoek naar de verdwijning leidt. Dit maakt dat je vanuit verschillende invalshoeken informatie krijgt over hetgeen er is gebeurd. Je hebt de betrokken en emotionele kant van de vader enerzijds, en de nuchtere kant van de politie anderzijds. Al stelt deze laatste wel teleur, zeker door hun subjectiviteit. Daarnaast zorgt deze wisselwerking in perspectief voor de nodige cliffhangers, die op hun beurt de spanning doen stijgen.

Kinderspel heeft zeer sterk uitgewerkte personages. Cameron is hierbij het beste neergezet en evolueert ook het meest. Je hebt als lezer een duidelijke kijk op wat hij voelt en denkt. Als schrijver heeft Cameron een grote fantasie, en de manier waarop je in zijn hoofd meekijkt is absoluut origineel. Daarnaast is hij door de vermissing van zijn zoon ook erg opvliegend, en zijn emoties wisselen voortdurend, met vaak extreme reacties. Dit maakt Cameron nog meer verdacht bij de politie.

Een belangrijk thema in Kinderspel is de invloed en kracht van de (sociale) media. Het is heel gemakkelijk om foutieve informatie te delen om zo het publiek op te hitsen en te misleiden. Zo wordt iemand veroordeeld nog voor hij daadwerkelijk schuldig is bevonden. Dit boek toont duidelijk aan dat zelfs de politie hierdoor te beïnvloeden is. Al is het hier wel heel extreem uitgewerkt. Het is goed dat de auteur dit aankaart, maar het komt soms ongeloofwaardig over.

Paul Cleave heeft een meeslepende en beschrijvende schrijfstijl, met daarbij ook een vleugje humor. De hoofdstukken zijn aangenaam kort, waardoor het verhaal globaal gezien lekker vlot leest. Het verhaal heeft wel wat tijd nodig om op gang te komen, maar eenmaal de verhaallijn op gang is getrokken, zorgt de auteur dat de vaart er tot in het einde in blijft. Het is niet het meest geloofwaardige verhaal, maar Kinderspel is zeer spannend en weet je als geen ander aan het boek te kluisteren. Een originele en intrigerende thriller. Vier sterren voor Kinderspel.

Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789021030937
Aantal pagina’s: 384