‘Identiteit’ – Nora Roberts

ISBN: 9789022596630

Het boek Identiteit vertelt het verhaal van Morgan die eindelijk een fijn huis gevonden heeft. Om haar hypotheek te kunnen betalen, zoekt ze een huisgenoot, die ze snel gevonden heeft in Nina. Ze worden echte vriendinnen van elkaar. Tijdens hun eerste feest in hun huis nodigen ze onder andere Luke uit, de aantrekkelijke IT-man die in het café met Morgen zat te flirten. Maar enkele dagen na het feestje stort Morgans wereld in. Het glas van de achterdeur is kapot, geld en juwelen zijn verdwenen, haar auto is weg en Nina is dood! Het boek neemt je mee in de gruwelijke waarheid die geleidelijk aan naar boven komt.

Ik had nog geen boek van Nora Roberts gelezen, maar de achterflap sprak me onmiddellijk aan en ik keek er dan ook enorm naar uit om deze te lezen. De auteur heeft me zeker niet teleurgesteld! Wat een geweldig boek. Ik heb het in 3 dagen, weliswaar met een ligzeteltje en de nodige zon, uitgelezen en ik vind het oprecht jammer dat het boek uit is. Ik kijk er naar uit om ook andere boeken uit haar geweldige collectie van 230 exemplaren te lezen!
De cover is heel goed gekozen. Een meisje die alleen op straat wandelt en om zich heen kijkt. Dat is waar het verhaal om gaat. Een koelbloedige oplichter die de identiteit van zijn slachtoffers, allemaal vrouwen, steelt en ze vervolgens vermoordt. Het blijkt dan ook dat Nina niet zijn doelwit was, maar wel Morgan, waardoor ze op de vlucht slaat naar haar mama en oma. Daar hoopte ze de rust te laten terugkeren, maar niets is wat het lijkt. De voorkant van het boek laat dit mooi uitschijnen. Ook de titel vind ik super goed gekozen: identiteit. Dat is namelijk wat Luke, ofwel oplichter Gavin, steelt van zijn slachtoffers.

Nora Roberts heeft een beeldende, vlotte en gedetailleerde schrijfstijl. Ze vindt mooi de balans tussen het verhaal niet te zwaar te laten overkomen, maar toch voldoende spanning op te bouwen. Zoals reeds aangegeven, heb ik het toch wel 500 bladzijden tellende boek in 3 dagen tijd uitgelezen. Door de korte hoofdstukken en de vlotte manier van schrijven vond ik het moeilijk het boek naast me neer te leggen. Door de vele details had je het gevoel aanwezig te zijn bij de personages thuis, in het hotelresort of in de mooie natuur. Ik kende de streek Vermont niet, maar door het boek heb ik het gevoel er op reis te zijn geweest.

Het boek wordt geschreven vanuit het perspectief van de hoofdpersonages. Zo leer je hen stuk voor stuk kennen. Nora slaagt er in je mee te nemen in hun verschillende persoonlijkheden, de onderlinge relaties en de intriges die er zijn. Er komen heel veel personages aan bod, maar door de uitgebreide omschrijvingen wist ik telkens goed wat er in hun hoofden omging en wat ze voelden. De emoties waarmee de personages te maken kregen, werden telkens goed omschreven, waardoor je als lezer enorm begon mee te leven. Ik zat als het ware in mijn hoofd te supporteren om Gavin zo snel als mogelijk op te pakken! Ik heb voor elke persoon enorm veel sympathie gekregen, maar toch dat tikkeltje meer voor Nora Roberts zelf om zo’n geweldig verhaal te schrijven.

Ik ben niet de persoon die snel het hoogste aantal punten geeft, maar voor dit boek kan ik niet anders. Dikke chapeau aan de auteur! Ze is er in geslaagd mij mee te slepen in deze spannende thriller. Ik geef dan ook graag 5 sterren!

Ellen

ISBN: 9789022596630
Aantal pagina’s: 480