‘Het kan ook andersom’ – Tiny Fisscher & Iris van der Veen

ISBN: 9789493301276

‘Je doet iets totdat je het niet meer doet.
Het kan ook andersom:
Je doet iets niet, totdat je het wel doet’

Tiny Fisscher schrijft voor alle leeftijden in alle genres. Van prentenboeken tot romans. Daarnaast hertaalt (een term bedacht door de te vroeg overleden veelkunner Jan Rot) ze met veel succes beroemde klassiekers als De kleine prins en Alleen op de wereld, die beiden bestsellers werden. Ze ontving een Zilveren Griffel voor Het geluk van schildpad dat zij samen maakte met Barbara de Wolf.

Iris van der Veen is het meest gelukkig met een potlood en een schetsboek in haar handen. Ze creëert haar illustraties met traditionele materialen als potlood, inkt en aquarel maar ook met digitale middelen. Haar illustraties geven de begeleidende teksten extra diepte en gevoel. Ze probeert immer het hart van de lezer te raken. Samen met Tiny bracht zij al eerder de succesvolle gedachten- en gedichtenbundel dit. Uit. Ook dit boek ging over dieren.

Het kan ook andersom is prachtig vormgegeven en is verschenen in een hardcover gebonden versie met linnen band. De omslag is kleurrijk en toont een aantal dieren die terugkeren in het boek, zoals de vos, de eekhoorn en de rode ibis. De titel van het boek is deels in spiegelbeeld op de omslag weergegeven. De speelsheid en doeltreffendheid daarvan vind je veelvuldig in het verhaal terug.

De dieren spelen de hoofdrol in een serie teksten die op een creatieve wijze worden gepresenteerd. De verhalen vormen een afgerond geheel met een treffende boodschap of leerervaring. Alle verhalen vormen gezamenlijk een prachtig geheel. Je blijft als lezer ook actief betrokken omdat je het boek voortdurend moet draaien om de teksten en illustraties op de juiste manier te ervaren.

De dieren beleven avonturen die gelinieerd zijn aan de gedragingen van de mens. Hebzucht, onzekerheid, schaamte, moed en vele andere karaktereigenschappen, deugden en emoties passeren de revue. De keuze van de dieren bij deze eigenschappen zijn zo briljant gekozen dat je regelmatig met een grote smile op het gezicht aan het lezen en kijken bent. Ook de dieren tonen uiteindelijk aan dat ze blij zijn met wie ze zijn. Een mooie conclusie voor de brede doelgroep van dit wonderschone boek. Ik weet zeker dat je hier van jong tot oud enorm van zult genieten.

Over Het kan ook andersom kun je eigenlijk het beste het volgende zeggen: teegrev tioon ej eid sineveleb neE.

⭐️⭐️⭐️⭐️ Niemand is zo rijk als het dierenrijk. Het kan ook andersom is een taalkundige en filosofische ontmoeting met de dieren in onze leefomgeving. Ogenschijnlijk losse spitsvondige teksten worden door de kunstzinnige stijl van de illustraties samengesmeed tot een geheel van hoogwaardig literair niveau. Bijna 800 jaar na het episch en satirisch dierdicht Van den Vos Reynaerde heeft auteur Willem die Madocke maecte twee waardige opvolgers gekregen.

‘Vuur is koud en kledder nat,
De zee is lekker droog.
De ballon die stijgt omlaag