‘Hart voor de zaak’ – Charlotte de Monchy

ISBN: 9789022592991

Ondanks dat haar achternaam buitenlands aandoet, is ze hartstikke Nederlands. Ze studeerde communicatiewetenschappen aan de UvA. En haar debuutroman Zes maanden zonder werd goed verkocht. Inmiddels heeft deze Haarlemse met Hart voor de zaak alweer haar achtste feelgood geschreven.

In Hart voor de zaak werkt de Nederlandse Julia op het prachtige landgoed Magnus Estate in Ierland. Aan haar de schone taak om de pas gerenoveerde cottages te verhuren en te onderhouden. Voor Julia is alles beter dan terug naar het saaie dorp in Nederland, waar ze de augurkenfabriek van haar vader moet overnemen. Ze heeft het ontzettend naar haar zin op het landgoed en haar collega’s voelen als familie.

Totdat een gast zich op het landgoed meldt met wel hele specifieke wensen. Het blijkt de beroemde, maar uiterst norse rockster Scott Manswell te zijn. Lukt het Julia om Scott in zijn wensen te voorzien? En wie is die knappe zoon van de eigenaresse die het landgoed komt overnemen? Kan Julia zijn charmes weerstaan of moet ze weer terug naar Nederland om haar vader te gaan helpen?

De cover van het boek past perfect bij de andere boeken die De Monchy eerder schreef. Hij is vrolijk, zomers en laat gelijk zien waar het boek over gaat. Ik las al eerdere boeken van deze schrijfster waaronder: Enkeltje Ierland en Eens gegeven. Van beide boeken heb ik enorm genoten. Ook deze keer heb ik genoten van de humor en vlotte schrijfstijl van De Monchy, maar vond ik het verhaal toch net wat minder pakkend dan haar vorige boeken.

De Monchy weet je met haar beeldende beschrijvingen mee te nemen naar het prachtige Ierland. Je kan je dan ook direct een beeld vormen van het landgoed en zijn omgeving. Dit komt de leeservaring alleen maar ten goede!

In het verhaal volg je verschillende verhaallijnen. Niet alleen de verhaallijn van Julia staat centraal, ook rockster Scott en een verhaallijn rondom George en Ivan komen veel aan bod. Jammer vond ik dat sommige personages wat meer uitgediept hadden mogen worden. Hierdoor blijft het verhaal een beetje vlak. Thema’s als fraude, uit de kast komen, liefde en vriendschap komen ruim aan bod in het verhaal. Het duurde door de meerdere verhaallijnen even voor ik goed in het verhaal zat. Dit omdat ik eerst iedereen, er komen nogal wat personages voorbij gevlogen, een beetje moest leren kennen.

Hart voor de zaak is een fijne feelgood waar ik, ondanks dat de personages oppervlakkig blijven, erg van genoten heb. Het verhaal is perfect voor op vakantie! Hart voor de zaak krijgt van mij 3 sterren.

ISBN:9789022592991
Aantal pagina’s: 384
Uitgave: januari 2023