‘Alles op alles’ – Paul Cleave

ISBN: 9789021036694

Paul Cleave woont en werkt in Christchurch, Nieuw- Zeeland. Qua Nederlandse vertalingen zijn we niet verwend. Alleen zijn twee thrillers Kinderspel (2021) en Vertrouw niemand (2015) werden hier uitgebracht, terwijl hij al dertien thrillers heeft geschreven en uitgebracht in het Engels. Extra vreemd is het dat Alles op alles (Whatever it takes) is geschreven voor Kinderspel (The quiet people). Dat maakt dat we hier na zijn bestseller Kinderspel, nu een boek krijgen voorgeschoteld uit 2019. Paul Cleave won driemaal de prijs voor de beste Nieuw-Zeelandse thriller en dat is blijkbaar onvoldoende lof om hier zijn boeken op de markt te krijgen. Maar wellicht is het een luxeprobleem en zijn we verwend met een hogere kwaliteit aan thrillers in Europa, waardoor Paul Cleave hier minder aandacht krijgt?!

Als recensent krijg je meerdere thrillers onder ogen en het is vermeldenswaardig dat ik Alles op alles mag lezen, direct nadat ik de jongste van Harlan Coben heb gelezen.
Dat boek voert momenteel de verkooplijsten aan en Paul Cleave heeft nu zeker iets waar te maken.

Qua uitstraling wint Coben, met zijn kermisomslag, op alle vlakken. De omslag van het boek van Cleave borduurt voort op de suggestie van een gat in het omslag. Alleen is er geen echt sleutelgat; dat zou beter zijn geweest. De omslag is qua afbeelding niet scherp, qua kleurstelling niet bijster opvallend en de keuze voor een sleutelgat op een boekomslag is zelfs clichématig te noemen. Hopelijk weet de inhoud wel te verrassen.

Voormalig hulpsheriff Noah Harper is alles kwijt dat hij had. Op zoek naar het verdwenen jonge meisje Alyssa Stone, gaat hij veel te ver bij het verhoren van een verdachte. Hij mishandelt hierbij de zoon van de Sheriff om hem een bekentenis te ontlokken. De vondst en redding van het vermiste meisje kan vervolgens niet voorkomen dat Noah zijn baan, zijn vrouw en zijn woonplaats verliest.

Twaalf jaar later krijgt hij een telefoontje dat Alyssa Stone wederom vermist wordt. Hij keert terug naar Acacia Pines, het stadje waar zijn roots liggen en waar werkelijk niemand op zijn komst zit te wachten. En zelfs Alyssa is terecht.

Het verhaal is verrassend veelzijdig en toont een aantal inwoners van het niet daadwerkelijk bestaande stadje Acacia Pines. De inwoners hebben naast hun eigen gedragingen ook hun eigen motieven. Hierdoor ontstaat in een verhaal vol met fysiek geweld tegelijkertijd een Agatha Christie-waardige whodunnit. Er worden naast talloze plottwists ook aanwijzingen geserveerd die de lezer helpen om te ontrafelen wat er is gebeurd. Er zijn een handvol locaties waar het verhaal zich afspeelt waardoor in de loop van het verhaal herkenningspunten voor de lezer ontstaan, die zich hierdoor thuisvoelen in een verzonnen omgeving.

Al met al wint het verhaal van Cleave op alle punten van het prima verhaal van Coben. En verdient Paul Cleave, naast waardering en een staande ovatie voor dit daverend spannende kwaliteitsproduct, een snellere en volledige publicatie van zijn volledige oeuvre in het Nederlandse taalgebied. De jongste thriller The Pain Tourist is al in november van 2022 verschenen. Ik raad Luitingh Sijthoff aan alles op alles te zetten, om hier direct een vertaler op te zetten. Geloof me, de boeken van Paul Cleave zou niemand willen missen.

⭐️⭐️⭐️⭐️ Alles op alles heeft er qua spanning en gelaagdheid van het verhaal alles aan gedaan om indruk te maken. Het speurderswerk van Hercule Poirot, de achtervolgingen van Jason Bourne, de bewoners van Castle Rock en de vechtpartijen van Jack Reacher. Een thriller die alles biedt in het volledige spectrum, van detective tot actiethriller.

‘Falling too fast to prepare for this
Tripping in the world could be dangerous
Everybody circling, it’s vulturous