‘Hart voor de baas’ – Cynthia Zwagemaker

ISBN: 9789461098580

De Verhalenfabriek is het digitale zusje van uitgeverij De Crime Compagnie en geeft e-books uit van ongeveer 100 bladzijden die je in één ruk in een middag kan uitlezen. In november verscheen Hart voor de baas en afgaande op de cover weet je dat het feelgood is met een dier in de hoofdrol.

Bobbi heeft haar nieuwe baas Laurens Valkensteyn nog nooit gezien, maar ze heeft al direct een hekel aan hem. Deze kantoorkakker heeft zo maar haar meest geliefde collega op staande voet ontslagen. Waarschijnlijk weet deze pennenlikker niet eens wat het inhoudt om in een specialistenkliniek voor dieren te werken en komt zij, als dierenartsassistent, hem niet op de werkvloer tegen.

Wanneer haar Deense dog Cooper dringend medische hulp nodig heeft en Laurens haar kan helpen, moet ze haar mening over hem bijstellen. Misschien vindt ze hem toch wel een beetje aantrekkelijk, maar dat mag niet omdat hij Kim zomaar heeft ontslagen.

Cynthia Zwagemaker is zelf al jaren werkzaam als paraveterinair (of dierenartsassistente in Jip en Janneketaal) en daardoor komt het verhaal dat zich afspeelt in een dierenkliniek geloofwaardig over. Ondanks dat het een kortverhaal is, worden de personages redelijk goed uitgewerkt. Laurens zie je zo voor je en brengt een beetje diepgang met zich mee. Vooral Bobbi is een heerlijke vrouw: ze vermijdt het liefst sociale contacten, is heerlijk direct en heeft geen geluk in de liefde, want de potentiële partners knappen allemaal af op haar grote liefde Cooper die de heren erg enthousiast begroet.

“Want naast de zomer hou ik ook niet van mensen, een kleine selectie in mijn omgeving uitgezonderd. Het onnodige sociale gebabbel, het nepglimlachen en het aardig doen tegen mensen die je niet kent. Gruwelijk.”

Zwagemaker heeft een vlotte en beeldende schrijfstijl met veel humor. Het is een absolute feelgood, maar omdat het een novelle is, vlieg je door het verhaal heen. En dat is best jammer, want je hebt het snel uit en je mist een beetje diepgang ondanks de onderwerpen die voorbijkomen. Van mij had het dus een uitgebreider boek mogen zijn, want Bobbi vind ik een heerlijk persoon. Hart voor de Baas is een lekker verhaal in een originele setting met leuke personages. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.

Genre: Feelgood
Uitgeverij: De Verhalenfabriek
ISBN: 9789461098580