‘Fred & Ginger’ – Jackie Van Laren en Petra Vollinga

ISBN: 9789022599037

Het boek Fred & Ginger vertelt het verhaal van Fred, een dolle golden retriever, en Ginger, een grote oranje kat. Ze leren elkaar kennen in de Bethlehemstraat. Fred woont bij Jasmijn, die hem gered heeft uit het asiel, maar ze heeft eigenlijk helemaal geen tijd voor een hond. Ginger woont bij Steven, haar mens die nooit meer de oude is geworden sinds zijn vriendin bij hem weg is gegaan. Tegen alle verwachtingen in raken Fred en Ginger bevriend en ze hopen hun baasjes bij elkaar te laten komen. Op een dag verdwijnt Fred. Is hij op zoek gegaan naar zijn oude huis of is er iets ergers gebeurd? De feestdagen naderen en het sneeuwt buiten. Ginger is bezorgd en haalt alles uit de kast om Fred terug te vinden. Is hun vriendschap sterk genoeg om alle problemen op te lossen? Komen Jasmijn en Steven samen voor de feestdagen?

Het is een echt feelgood verhaal. Ik had nog geen boek gelezen van Jackie en Petra, maar ze hebben me onmiddellijk weten te overtuigen met hun toegankelijke, vlotte schrijfstijl en hun leuke humor. Het zijn korte hoofdstukken wat het lezen fijn maakt. Ze slagen erin mooie omschrijvingen en creatieve woordkeuzes te maken. Ze nemen je mee in de hoofden van twee dieren en twee mensen. Ikzelf heb twee katten thuis en de schrijvers zijn erin geslaagd de dieren heel realistisch te omschrijven. Ik herkende de liefde tussen Ginger en haar mens, zoals de liefde die ik voel voor mijn twee katjes. Ondanks het feit dat het een feelgood verhaal is, heb ik toch bijna een traantje moeten wegpinken bij een aantal moeilijke momenten, voornamelijk bij Fred. De schrijvers slagen er dan ook in om de niet zo leuke, maar realistische momenten te beschrijven. Anderen zouden deze net uit de weg gaan in zo’n verhaal.

Het verhaal wordt vanuit een vierdelig perspectief verteld, waarbij Fred, Ginger, Jasmijn en Steven afwisselend aan beurt komen. Dit geeft vaak een grappige kijk op de gebeurtenissen en situaties. De auteurs zijn erin geslaagd de twee dieren te vermenselijken, maar ze hebben anderzijds ook de typische dierentrekjes, zoals het eten uit een vuilnisbak of het urineren op alle plekken, behouden. Bovenaan elk hoofdstuk dat verteld is vanuit Fred of Ginger, staat een afbeelding van een hondenbotje of een kattenpootje, zodat je weet vanuit welk dier het verteld wordt. Aanvullend staat er telkens een leuke quote bij. Bij Jasmijn en Steven staat er Freds mens of Gingers mens.

De cover vind ik leuk gekozen en straalt één en al Kerstmis uit. Je ziet een golden retriever en een oranje kat op een rode kerstbal met dennentakken, met daarrond sneeuw. De afbeelding had niet beter gekozen kunnen worden, want hierdoor had je een beeld van Fred & Ginger. De titel is daarnaast prachtig in glinsterletters en bepaalde sneeuwvlokjes hebben reliëf. De cover nodigde mij dan ook super hard uit om dit boek te lezen. De titel is eenvoudig en verwijst naar de twee hoofdpersonages, maar meer hoeft dit ook niet te zijn.

Het verhaal past heel goed in de periode van het jaar. Zoals reeds omschreven schreeuwt de cover één en al Kerst uit, maar ook veel elementen in het verhaal tonen duidelijk aan welke periode van het jaar het is. Zo is het vaak ijskoud en sneeuwt het. De gezelligheid van het jaar wordt daarnaast ook regelmatig benadrukt.

Ik raad dit boek zeker aan. Het is een feelgood verhaal dat kerst uitstraalt. Daarnaast is het een romantisch, grappig, vrolijk en gezellig boek. Als je houdt van dieren in combinatie met Kerstmis is dit een echte aanrader. Ik geef dit boek dan ook graag vijf sterren.

Ellen Claeys

Genre: Feelgood
ISBN: 9789022599037