‘Geen weg terug’ – Elvin Post

ISBN: 9789026160141

Elvin Post is journalist en auteur die als jongste winnaar ooit in 2004 de Gouden Strop won voor zijn debuut Groene vrijdag. Hij heeft al diverse boeken op zijn naam staan, maar dit is zijn eerste jeugdboek.

Deze jeugdthriller ziet er prachtig uit. Een hardcover met een “Politie niet betreden” elastieken band eromheen en een afbeelding die het verhaal goed weergeeft. Door de proloog wordt gelijk je interesse gewekt en wil je weten wat er gebeurd is. Na de proloog begint het verhaal vrij rustig met de vriendinnen Eva, Anna, Fleur en Kim die bezig zijn met de toetsweek van 5vwo en het schoolfeest. Op de terugweg van het schoolfeest stuiten de meiden op een auto met openstaande deuren en twee mannen in een plas bloed op de grond. Op het moment dat ze de politie willen bellen, ziet Fleur een tas met geld liggen. Ondanks protesten van twee vriendinnen, neemt ze de tas toch mee. Als blijkt dat een van de mannen, die een zware crimineel blijkt te zijn, toch niet dood is, beginnen de problemen.

Het verhaal wordt afwisselend vanuit Eva en Anna verteld in korte hoofdstukken. De meiden zijn zeventien en echte tienermeiden die zich druk maken om school, uitgaan en jongens. Al stoort het me dat ze op hun leeftijd makkelijk een club binnen komen en alcohol kunnen bestellen. Sommige hebben een vervelende thuissituatie die naarmate het verhaal vordert steeds duidelijker wordt en ook zichtbaar wordt voor de andere vriendinnen. De karakters worden goed uitgewerkt en gedurende het verhaal krijg je aan één iemand echt een enorme hekel waardoor je niet begrijpt waarom ze met haar bevriend zijn. Met twee andere vriendinnen kan je alleen maar meevoelen en hopen dat het allemaal goed zal komen.

Zodra ze de tas met geld hebben gevonden wordt het spannend en zitten er een paar twists in het verhaal. Het is wel jammer dat de plottwists niet verteld zijn vanuit één van de hoofdpersonen. Het had een extra aanvulling geweest als we via haar ook echt in de situatie aanwezig zouden zijn.

Het boek past prima bij de doelgroep. De cover is aantrekkelijk en het is vlot geschreven in korte, elkaar afwisselende hoofdstukken die ervoor zorgen dat je snel doorleest. De jeugd kan zich goed herkennen in het dagelijkse leven en de daarbij komende issues zoals toetsen en vriendjes. Het boek krijgt diepgang omdat je ook een inkijkje krijgt in de persoonlijke leefomstandigheden van de tieners. Het is mijn eerste kennismaking met de boeken van Elvin Post en heeft me nieuwsgierig gemaakt naar zijn “volwassen” thrillers. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.

Genre: jeugdthriller/young adult
Uitgever: De Fontein jeugdboeken
ISBN: 9789026160141