‘Escape’ – K.R. Alexander

ISBN: 9789020623888

K.R. Alexander heeft met Escape een razend spannend en huiveringwekkend jeugdboek neergezet. Het is het achtste deel in de succesvolle Horrorlandserie. Alexander schreef maar liefst vijf van de uitgegeven boeken in de reeks. Met het eerste boek, Het poppenhuis, won hij bovendien in 2019 een award. De andere boeken van zijn hand zijn Verdronken, Kamer 333 en Ik kom je halen. K.R. Alexander is het pseudoniem voor Alex. R. Kahler. In juni 2023 verschijnt Het is maar een spel, het zesde boek van Alexander in deze reeks.

‘Vergeet je problemen! Ga voor avontuur! Ontsnap naar Escape!’ Met deze woorden begint het verhaal. Binnenkort opent het coolste en spannendste attractiepark ter wereld waar volwassenen niet welkom zijn. Een droom voor veel kinderen! Er worden honderd tickets weggegeven voor de openingsweek. Tot nu toe gingen deze exclusieve tickets enkel naar beroemdheden, influencers en rijke kinderen. Maar de laatste dertig tickets zijn voor de gewone kinderen. De twaalfjarige Cody is dol op pretparken en wil niets liever dan naar deze opening gaan. Hij heeft zich samen met zijn beste vriend Patrick ingeschreven, maar het lijkt tevergeefs. Tot Cody’s naam als allerlaatste wordt getrokken…. Cody kan het amper geloven, en is in de wolken. In het begin is het park alles wat hij wenste en heeft hij de grootste lol. Tot alles opeens fout gaat. Zijn droom wordt stilaan een nachtmerrie. De attracties worden steeds gevaarlijker, er gebeuren ongelukken en er verdwijnen zelfs kinderen. Van plezier maken is geen sprake meer, nu telt enkel nog overleven….

Escape weet de lezer te boeien vanaf de eerste bladzijde. Hoewel je uit de flaptekst al kunt opmaken dat Cody zijn zo gewenste ticket wint, voel je toch zijn zenuwen bij elke loting. En de teleurstelling telkens weer, die op het einde omslaat in vreugde en euforie. Vanaf dan begint de spanning gestaag toe te nemen. Zeker wanneer Cody in het pretpark is. Onschuldige attracties en spelletjes worden steeds minder onschuldig. Je proeft het gevaar, en er hangt een bepaalde sfeer in de lucht die de spanning hoog doet oplopen. Niets is wat het lijkt. Wat is echt en wat niet? Je zit als lezer in elk geval op het puntje van je stoel.

Dit achtste deel van de Horrorlandserie heeft zich iets minder toegelegd op het horrorelement. Het is zeker wel aanwezig, maar in een mildere vorm. Escape moet het vooral hebben van de spanning, dreiging en adrenaline door de vele acties. De plot is angstaanjagend, keuzes maken en vechten voor je leven staan er centraal. Het heeft zelfs een sciencefiction kantje dat neigt naar dystopie. Een goede combinatie dat zorgt voor een meeslepend verhaal. Geen attractiepark voor mij dus, al ben ik daar sowieso al geen grote liefhebber van. Toch zeker niet van snelle achtbanen en enge spookhuizen.

Het hoofdpersonage Cody heeft het thuis niet gemakkelijk, zijn ouders maken voortdurend ruzie en hij voelt zich daardoor niet gezien en eenzaam. Het ticket voor Escape ziet hij dan ook als een echte vlucht, weg van alles. Cody voelt zich niet goed in zijn vel en zou graag iets betekenen in het leven. De emoties die hierbij komen, zijn duidelijk merkbaar en jeugdige lezers die zich in diezelfde situatie bevinden zullen zich hier wellicht in herkennen. Cody kijkt ook op naar de beroemde tieners die aanwezig zijn in het park, maar de auteur geeft daarbij als boodschap mee dat je gewoon jezelf moet zijn, en dat beroemd zijn je niet beter maakt dan iemand anders.

K.R. Alexander heeft een beeldende en vloeiende schrijfstijl die de lezer weet mee te sleuren in zijn dolle rit. Als in een achtbaan word je van het ene hoogtepunt naar het andere vervoerd. De uitwerking en beschrijving van de attracties en spellen voelen erg realistisch aan. Het leestempo ligt hoog, en de korte hoofdstukken helpen hier ook aan mee. Allemaal redenen waardoor Escape een meer dan prima boek is in de Horrorlandreeks. 3,5 sterren!

Genre: fictie 10-12 jaar
Uitgever: Kluitman
ISBN: 9789020623888