‘Er hangt vuurwerk in de lucht’ – Sophia Jager

ISBN: 9789464661170

De romantische cover van Er hangt vuurwerk in de lucht van Sophia Jager geeft alles weer waar het verhaal over gaat.  Het is een ultrakort verhaal van 31 bladzijden en is opgedeeld in drie delen en wordt ook wel een novelle genoemd.

De titel is leuk gevonden, want deze spreekt meteen tot de verbeelding van de lezer en kan tweeledig opgevat worden. Anna is huisarts in een klein plaatsje waar iedereen alles van elkaar weet. Roddels gaan als een lopend vuurtje en als vrijgezel ben je niet veilig met meerdere koppelaars in de omgeving. Ja, en als het dan het jaarlijkse feestweekend is moet iedereen aantreden. Zo ook de net in het dorp wonende Pieter die een garage voor oldtimers runt en zich als vrijgezel de vrouwen van het lijf moet houden.

De personages leer je redelijk goed kennen en dat is knap in zo’n kort verhaal. Anna is workaholic, leeft voor haar praktijk en houdt van de dorpsmentaliteit. Pieter is een no nonsens man die er aantrekkelijk uitziet voor de vrijgezelle vrouwen in het dorp. Van roddels over zijn alleen zijn trekt hij zich niets aan en laat het geworden, want hij is niet op zoek naar een vrouw. Hun stemming wordt danig op de proef gesteld doordat ze twijfelen of ze wel of niet naar het feest willen gaan. In de verhaallijn weten ze ook nog eens te evolueren. De rol van de overige personages in de novelle is leuk gevonden. De verhaallijn is enerzijds enigszins voorspelbaar en tovert anderzijds een glimlach op mijn gezicht tijdens het lezen door de meeslepende schrijfstijl van Jager. Zou er een vervolg komen met Anna en Pieter?

Jager weet op een leuke manier het thema vooroordelen over mensen in Er hangt vuurwerk in de lucht te verwerken. Deze novelle krijgt 3 ½ ster.

Genre: Romantiek
Uitgever: Books & Butterflies