‘Een zomer vol belofte’ – Jenny Hale

ISBN: 9789021043289

Bij het zien van de fleurige, aantrekkelijke zeegroene cover van Een zomer vol belofte van Jenny Hale kwam spontaan een tegeltjeswijsheid bij mij op.

‘Van het concert des levens heeft niemand een program’

Wat doe je als alles tegenzit? Ga je bij de pakken neerzitten, of gebruik je je fantasie en hersens om wat van het leven te maken en zo je eigen lot te gaan bepalen? Wanneer je begint te lezen in Een zomer vol belofte, denk dan eens aan bovenstaande wijsheid. De Amerikaanse bestsellerauteur Hale schrijft romantische fictie en haar boeken zijn bewerkt voor televisie. Eerder werd haar boek Het huis aan het strand in het Nederlands vertaald.

Wat er ook in je leven gebeurt, de rust zit binnen in je.” Aan deze zin van haar opa moet Meghan nog vaak terugdenken wanneer ze besluit New York de rug toe te keren, omdat haar droom om chef-kok te worden uiteen is gespat. Ze besluit terug te gaan naar Outerbanks. Hier staat het oude vissershuisje van opa dat zij tien jaar geleden geërfd heeft. Door haar faalangst en impulsiviteit heeft ze haar baan opgezegd en nu wil zij een nieuw begin maken, waarbij vriendin Tess de helpende hand biedt. Samen knappen ze het huisje op en zoeken een baan als serveerster. De vondst van een envelop met een oude sleutel en een foto zorgen voor de aanzet om een familiegeheim te ontrafelen. Gaat dit helpen om Meghan haar weg in het leven te laten vinden? Ze maakt in ieder geval nieuwe vrienden in de vorm van Toby en zijn opa Rupert.

Vanaf het begin word je in het verhaal getrokken door de prettige en vlotte schrijfstijl van Hale, waardoor je blijft lezen. De personages komen realistisch over door de herkenbare gevoelens waar ze mee worstelen. Juist daarom is met ze meevoelen geen enkel probleem. Meghan geeft het verlies van haar opa een ‘plaatsje’ en leert nieuwe mensen kennen die haar leven zonneschijn geven. Ze evolueert volop en leert op zichzelf te vertrouwen. Haar vriendin Tess schut haar wakker en geeft haar het zetje om socialer te worden.

Tess is alles wat je je maar in een vriendin kan voorstellen: behulpzaam, voelend en geen blad voor de mond nemend. De dementerende Rupert is een personage dat een plekje in je hart gaat krijgen. Meghan sluit hem in haar hart wanneer hij aangeeft dat ze haar eigenwaarde niet bij andere mensen moet zoeken, maar dat ze zich op zichzelf moet verlaten.

Een zomer vol belofte is een heerlijke zomerse, ontroerende feelgood waar de sfeer van zon, zee, strand en een cocktail heerlijk naar voren komt. Het boek krijgt 4 zomerse zeesterren van mij.

Genre: Feelgood
Uitgever: Luitingh Sijthoff